2006年末に設立された東京のレコード・レーベル。
the nation’s premier label for hushed music – Pitchfork
Flau releases are sonically quite diverse, from acoustic folk to dream pop and complex drum experiments. And though eclectic, never before has a label’s oeuvre come together to so closely sound the way a cherry blossom looks – The FADER
one of the biggest names in the world of really small sounds…the perfect soundtrack to a Sunday evening – Timeout Tokyo
consistently impressive – XLR8R
Flau has associated itself with a signature sound…association with Flau suggests a superior level of pop craftsmanship…What’s remarkable about Fukuzono’s project, which launched at the end of 2006, is that he’s achieved quality control without uniformity – exclaim!
Flau has shown that sometimes silence beats flashiness – METROPOLIS Magazine
flau seem to have a magic touch; everything they put out..has a celestial, positively glowing aura about it that has us longing for more..sonically the label is incredibly diverse, but what its releases share in common are a playful curiosity, an unmatchable quality and a genre-bending commitment to evoking time and space within their sounds – DUMMY
Flau label casts its net across a worldwide community of artists with a particular affection for fragile arrangements and microscopic songwriting…A reliable resource for all the finest, quirkiest exploratory electronic pop music – Boomkat
it combines genuine emotion with a sense of playfulness – Fluid Radio
everyone’s favourite Japanese label and, of course, we make no exception – Going Solo
constantly surprising, consistently stunning – Dummy
un monde de l’infiniment fragile et doux – Ondefixe
one of our favourite labels – Textura
Flau are one of those unassuming labels, which since 2007 have been quietly making their way in the world releasing a diverse range of high quality albums…their roster of international artists blend field recordings, acoustic instruments, microsounds, and voice, in a sound that has become truly synonymous with the label – Furthernoise
worth finding – Foxy Digitalis
grow, pushing boundaries and releasing gems – Drifting, Almost Falling
An inner experience and pure fascination to little things concept and microscopic sounds. FLAU is the latest Label Of The Moment – Otsechka
the Tokyo label’s dreamy and cinematic aesthetic seems tailor-made for two favourite hobbies: idleness and letting the imagination run wild – Solar Flares
This label collects very particular artists from all over the world all under one roof that eclectically holds them together. Each artist is so unique, that you would like to read a whole book about them – PonyDanceClyde
2008-09 London, Cafe OTO
2009-09 Melbourne, Toff In Town
2010-08 Berlin, Altes Finanzamt
2012-05 Malaysia, Black Box Map
2012-05 Macau, LMA
2012-05 China Tour Beijing-Shanghai-Hangzhou
2012-06 Tokyo, Fujimigaoka Church & VACANT
2012-06 Kyoto, Metro
2013-04 London, Cafe OTO
2013-04 Berlin, Antje Øklesund
2013-12 Tokyo, VACANT
2016-03 Tokyo, VACANT
SEE FULL LIST
©FLAU
CAT No. FLAUR48
Release Date: 2020-12-16
Format: CASSETTE/DIGITAL
マティアス・アグアーヨをフィーチャーしたシングル「君はモンスター」以来となる東京のカルトシンセサイザーバンドCRYSTALのニューEP。ソニック・ザ・ヘッジホッグやエコー・ザ・ドルフィンのようなビデオゲームの影響は広範囲に広がっていますが、このカートリッジ・クラシックのノスタルジーは彼らの最新作「Ecco Funk」にも反映されています。
3年ぶりに新たにデュオとなって戻ってきたCRYSTALは、エコー・ザ・ドルフィンの水のような世界にインスピレーションを求めるだけでなく、ウィリアム・ギブスンの作品(具体的には1981年の短編小説「記憶屋ジョニィ」というよりも、キアヌ・リーブスが主演した95年の映画「JM」)にも触れ、レトロフューチャーなサイバースペースの中に自分たちの液体のような世界を切り開いています。
このゲームの影響をダイレクトに受けたタイトルトラックは、イルカのような高音のバーストと、シンジラレナイベーシストによるシンジラレナイ指さばきのベースのグルーヴで幕を開けます。「Ecco Funk」は、歌詞の中にキーボード ・ソロのファンキーなスプラッシュが散りばめられており、セガ・メガドライブの名曲をもう一度プレイしてみたいという願望を表現します。
ディスコベースが疾走するリズムの「Do It Again」にはエレクトリック・ジャズの新世代Niels BroosとVincent Ruizが参加。キラキラと輝くアルペジオと荘子の英語語りが電脳空間を泳ぐサウンドトリップのようです。
三宅が参加したRBMAで話題となった11分間に及ぶスペースジャムを元に作られた「Genesis Jam」は、柔らかでドラマチックなコードセクションとアシッドシンセの対比が印象的な一品。再登場するシンジラレナイベースソロと健気に戦う三宅のチョッパーベースとヴォコーダーは、Zoolook時代のジャン・ミッシェル・ジャール、あるいはFuture Shockのハービー・ハンコックらの影響を感じさせます。
頭をふらふらとさせるような強烈なシンセサイザーと、宇宙空間に響くクリスタルなメロディに彩られた「Crystal Gates」をくぐり、少しだけファンキーになったCRYSTALの最新EPは締めくくられます。
CRYSTALのEcco Funkはサウンドだけでなく、過去の世界へのシンセデュオの献身を再確認させてくれます。16ビットのコンソールはとうの昔になくなったかもしれませんが、Ecco Funkはシンセサイザーの黄金時代を新鮮に捉え、そのノスタルジアに大きな生命力を吹き込んでいるのです。
Video games such as Sonic the Hedgehog and Ecco the Dolphin so defined a generation of gamers that their influences are spread far and wide. Most recently, the nostalgia of these cartridge classics finds itself in Ecco Funk, the upcoming EP from Tokyo synth outfit CRYSTAL.
Appearing on FLAU once again to showcase their frenetic brand of bubbling drum machine beats and eclectic synthwork, CRYSTAL have not only dipped into the watery world of Ecco the Dolphin to seek inspiration, but the work of William Gibson (specifically his 1981 short story Johnny Mnemonic) to carve out a liquid world of their own in a retro-futuristic cyberspace.
The cetacean influences kick off with the title track, complete with dolphin-esque bursts of high-pitched sound and columns of effortless bass groove. ‘Ecco Funk’ is interspersed with suitably funky splashes of keyboard solos among its lyrics that express a desire to once again play the Sega Megadrive classic. Disco bass tumbles through the galloping rhythm of ‘Do It Again’, a journey of sounds that leans towards Yellow Magic Orchestra-level atmospherics.
Juddering beats fuel the angular ‘Genesis Jam’ — another nod to the EP’s retro reminiscence — its soft dramatic chord sections contrasting with its fizzing selection of acid synths, and all founded on tracts of acrobatic bass. Ecco Funk ends with closing track ‘Crystal Gates’, fluttering to the finish with intense woozy synths and suitably crystalline melodies echoing in space.
CRYSTAL’s latest EP reaffirms the dedication of the synth duo to not only sounds, but worlds of the past. 16-bit consoles may be long gone but — taking influences from as far and wide as Joe Hisaishi, Zoolook-era Jean-Michel Jarre and Herbie Hancock — Ecco Funk breathes vital life into nostalgia through this fresh take on the golden age of synthesizers.
Crystal’s mixture of YMO-esque Nippon naive pop and Kraftwerkian-influenced beats tends to accidentally give birth to a romantic sound very reminiscent of Latin Freestyle – Teki Latex
anachronistic soundtrack where classical video game meets future of pop – Aupium
retro-future. fusion-galore. Shimmy-excellence – Comeherefloyd
blatant instant good mood as nothing else from the moodily messed-up 2020 – Groove
the duo’s neon-colored nostalgia comes complete with modern dance floor sensibilities – Live Eye TV
Ryota Miyake and Sunao Maruyama are influenced by decades past and keen to resurrect retro sound to bring life and energy to their modern music – ADSR Collective
どこかゲーム音楽的でありながら、あくまで硬質かつ肉体的なファンク – Mikiki
YMOとビデオゲームミュージックをリンクさせながら、オリジナルのポップソングを展開 – Lights & Music
レトロなシンセサイザーで構成された滑らかな世界を作り出しており、リッチなサウンドトラックを作ることへのこだわりと、クラブのようなビートとバンプのあるベースを融合させ、過去と現在のサウンドを融合させたユニークな作品 – Billboard Japan
very playful, exuberant, joyous, full of energy and boundless creativity – Guardian
post-internet-boss-battle-bachelor-pad-music at its very, very best – VICE
CAT No. FLAUR48
Release Date: 2020-12-16
Format: CASSETTE/DIGITAL
マティアス・アグアーヨをフィーチャーしたシングル「君はモンスター」以来となる東京のカルトシンセサイザーバンドCRYSTALのニューEP。ソニック・ザ・ヘッジホッグやエコー・ザ・ドルフィンのようなビデオゲームの影響は広範囲に広がっていますが、このカートリッジ・クラシックのノスタルジーは彼らの最新作「Ecco Funk」にも反映されています。
3年ぶりに新たにデュオとなって戻ってきたCRYSTALは、エコー・ザ・ドルフィンの水のような世界にインスピレーションを求めるだけでなく、ウィリアム・ギブスンの作品(具体的には1981年の短編小説「記憶屋ジョニィ」というよりも、キアヌ・リーブスが主演した95年の映画「JM」)にも触れ、レトロフューチャーなサイバースペースの中に自分たちの液体のような世界を切り開いています。
このゲームの影響をダイレクトに受けたタイトルトラックは、イルカのような高音のバーストと、シンジラレナイベーシストによるシンジラレナイ指さばきのベースのグルーヴで幕を開けます。「Ecco Funk」は、歌詞の中にキーボード ・ソロのファンキーなスプラッシュが散りばめられており、セガ・メガドライブの名曲をもう一度プレイしてみたいという願望を表現します。
ディスコベースが疾走するリズムの「Do It Again」にはエレクトリック・ジャズの新世代Niels BroosとVincent Ruizが参加。キラキラと輝くアルペジオと荘子の英語語りが電脳空間を泳ぐサウンドトリップのようです。
三宅が参加したRBMAで話題となった11分間に及ぶスペースジャムを元に作られた「Genesis Jam」は、柔らかでドラマチックなコードセクションとアシッドシンセの対比が印象的な一品。再登場するシンジラレナイベースソロと健気に戦う三宅のチョッパーベースとヴォコーダーは、Zoolook時代のジャン・ミッシェル・ジャール、あるいはFuture Shockのハービー・ハンコックらの影響を感じさせます。
頭をふらふらとさせるような強烈なシンセサイザーと、宇宙空間に響くクリスタルなメロディに彩られた「Crystal Gates」をくぐり、少しだけファンキーになったCRYSTALの最新EPは締めくくられます。
CRYSTALのEcco Funkはサウンドだけでなく、過去の世界へのシンセデュオの献身を再確認させてくれます。16ビットのコンソールはとうの昔になくなったかもしれませんが、Ecco Funkはシンセサイザーの黄金時代を新鮮に捉え、そのノスタルジアに大きな生命力を吹き込んでいるのです。
Video games such as Sonic the Hedgehog and Ecco the Dolphin so defined a generation of gamers that their influences are spread far and wide. Most recently, the nostalgia of these cartridge classics finds itself in Ecco Funk, the upcoming EP from Tokyo synth outfit CRYSTAL.
Appearing on FLAU once again to showcase their frenetic brand of bubbling drum machine beats and eclectic synthwork, CRYSTAL have not only dipped into the watery world of Ecco the Dolphin to seek inspiration, but the work of William Gibson (specifically his 1981 short story Johnny Mnemonic) to carve out a liquid world of their own in a retro-futuristic cyberspace.
The cetacean influences kick off with the title track, complete with dolphin-esque bursts of high-pitched sound and columns of effortless bass groove. ‘Ecco Funk’ is interspersed with suitably funky splashes of keyboard solos among its lyrics that express a desire to once again play the Sega Megadrive classic. Disco bass tumbles through the galloping rhythm of ‘Do It Again’, a journey of sounds that leans towards Yellow Magic Orchestra-level atmospherics.
Juddering beats fuel the angular ‘Genesis Jam’ — another nod to the EP’s retro reminiscence — its soft dramatic chord sections contrasting with its fizzing selection of acid synths, and all founded on tracts of acrobatic bass. Ecco Funk ends with closing track ‘Crystal Gates’, fluttering to the finish with intense woozy synths and suitably crystalline melodies echoing in space.
CRYSTAL’s latest EP reaffirms the dedication of the synth duo to not only sounds, but worlds of the past. 16-bit consoles may be long gone but — taking influences from as far and wide as Joe Hisaishi, Zoolook-era Jean-Michel Jarre and Herbie Hancock — Ecco Funk breathes vital life into nostalgia through this fresh take on the golden age of synthesizers.