2006年末に設立された東京のレコード・レーベル。
the nation’s premier label for hushed music – Pitchfork
Flau releases are sonically quite diverse, from acoustic folk to dream pop and complex drum experiments. And though eclectic, never before has a label’s oeuvre come together to so closely sound the way a cherry blossom looks – The FADER
one of the biggest names in the world of really small sounds…the perfect soundtrack to a Sunday evening – Timeout Tokyo
consistently impressive – XLR8R
Flau has associated itself with a signature sound…association with Flau suggests a superior level of pop craftsmanship…What’s remarkable about Fukuzono’s project, which launched at the end of 2006, is that he’s achieved quality control without uniformity – exclaim!
Flau has shown that sometimes silence beats flashiness – METROPOLIS Magazine
flau seem to have a magic touch; everything they put out..has a celestial, positively glowing aura about it that has us longing for more..sonically the label is incredibly diverse, but what its releases share in common are a playful curiosity, an unmatchable quality and a genre-bending commitment to evoking time and space within their sounds – DUMMY
Flau label casts its net across a worldwide community of artists with a particular affection for fragile arrangements and microscopic songwriting…A reliable resource for all the finest, quirkiest exploratory electronic pop music – Boomkat
it combines genuine emotion with a sense of playfulness – Fluid Radio
everyone’s favourite Japanese label and, of course, we make no exception – Going Solo
constantly surprising, consistently stunning – Dummy
un monde de l’infiniment fragile et doux – Ondefixe
one of our favourite labels – Textura
Flau are one of those unassuming labels, which since 2007 have been quietly making their way in the world releasing a diverse range of high quality albums…their roster of international artists blend field recordings, acoustic instruments, microsounds, and voice, in a sound that has become truly synonymous with the label – Furthernoise
worth finding – Foxy Digitalis
grow, pushing boundaries and releasing gems – Drifting, Almost Falling
An inner experience and pure fascination to little things concept and microscopic sounds. FLAU is the latest Label Of The Moment – Otsechka
the Tokyo label’s dreamy and cinematic aesthetic seems tailor-made for two favourite hobbies: idleness and letting the imagination run wild – Solar Flares
This label collects very particular artists from all over the world all under one roof that eclectically holds them together. Each artist is so unique, that you would like to read a whole book about them – PonyDanceClyde
2008-09 London, Cafe OTO
2009-09 Melbourne, Toff In Town
2010-08 Berlin, Altes Finanzamt
2012-05 Malaysia, Black Box Map
2012-05 Macau, LMA
2012-05 China Tour Beijing-Shanghai-Hangzhou
2012-06 Tokyo, Fujimigaoka Church & VACANT
2012-06 Kyoto, Metro
2013-04 London, Cafe OTO
2013-04 Berlin, Antje Øklesund
2013-12 Tokyo, VACANT
2016-03 Tokyo, VACANT
SEE FULL LIST
©FLAU
CAT No. FRAUM05
Release Date: June 17th 2016
Format: 12"
Open Close Openは2001年にドイツのレーベルRaster Notonよりリリースされ、今日最も影響力のある写真家の一人とも言われるティム・ウォーカーの短編映画「The Lost Explorer」のサウンドトラックとしても使用された、2000年代のミニマル・ミュージックを代表する作品の一つです。
EPの楽曲は1999年にベルリンを拠点に活動するアーティスト小金沢健人の三部作の映像作品ON THE WAY TO THE PEAK OF NORMALとして構想されました。
この映像作品は全てロバート・リポックとカールステン・ニコライとの共同制作によるものですが、音と映像は別々に撮られたものであるので、双方は個別の独立した作品としても成立しているように演出されています。この三部作は三部共、各々15秒単位でかわる99の映像と99のトラックにより成り立っており、それが並行して流されます。この作品には始まりと終わりの区切りがなく、映像と音との間の関係性も存在しません。そして映像にも音にも順序がなく、ランダムに切り替わっていくので、予期せぬ偶然的、即興演奏的な効果が生み出されるというものでした。
EPのタイトルとなっているOpen Close Openは、様々なパッケージや家電製品、ステレオシステムやその他の取扱説明書など、毎日の行動原理の文脈の中にはっきりと見ることができる言葉です。それにもかかわらず、Open Close Openはまた、自分自身への空間と知覚のようなものを作ることにも関係しています。そしてそれ故に架空の記憶への開口部としても存在しているのです。
このリリースではアナログ・フィールド・レコーディング、デジタルの残骸や文化的な断片の数々が、音響空間に凝縮されています。小金沢の映像から抽出されたカラスの鳴き声やドアをバタンと閉めるノイズ、ミニディスクレコーダーとマーラーの交響曲のサンプルから製作されたループと魅力的な邂逅を果たしています。
今回のLPでの再発に伴い、Calyx Masteringによるリマスタリングを施し、同セッションからボーナストラックとして「+」を追加収録、オリジナル・リリースを生かした2つのドットを施したクリアー・ヴァイナル仕様です。
Robert Lippok is one of the most influential artists of the last 25 years on the Berlin scene. He is a founding member of the mythical To Rococo Rot, one of the most beloved projects by experimental music aficionados of all times that have successfully managed to break the boundaries between post-rock and electronic music.
This epic EP originally released on raster-noton in 2001, it never been released on vinyl till now. and finally available again briefly on Raum . New pressing now available on clear vinyl.
Open Close Open, the title of Robert Lippok’s release, can obviously be seen in the context of daily maxims: instructions you can find on packagings, household appliances, stereo systems and other operating instructions. Nevertheless, Open Close Open also stands in connection with making things like space and perception accessible to yourself – and therefore with the opening of a fictional memory. On this release, analogue field recordings, digital artifacts and cultural fragments are condensed into an acoustic space. the call of crows and door slamming noises meet looped sound pieces from a minidisc recorder and a sample from Gustav Mahler´s 5th symphony. The symphonic loop and most of the other sounds have been created for the video installation “On The Way To The Peak of Normal“ by Japanese artist Takehito Koganezawa in 2000.
Exceptional Designer Ambient works – Hard Wax
The key word here is subtle – at a time when so many electronic producers felt a need to deploy an array of digital effects to show their production credentials, Lippok made the process feel organic – Boomkat (100 Favourite Reissues & Archival Releases 2016)
examining frequencies and textures under a microscope – Other Music
Open Close Open holds a lot of artistic beauty in its byte…Robert Lippok plays with audio space, leaving the listener amazed at how both rich and simple the whole thing sounds – All Music
3D aerial dub techno / degraded tape noise / idyllic found – Ransom Note
sculpting sampled noises into sound design beauty and creating a parallel audio universe from the every day – Inverted Audio
it’s never too late fo the first vinyl issue…the sublime never gets old – Anost
Strangely beautiful digital manipulation – Ear Influxion
blissed, glitch-ridden sound design – All Night Flight
Une très belle surprise donc, et un album qui donne envie de réécouter les autres travaux de Robert Lippok – EtherReal
CAT No. FRAUM05
Release Date: June 17th 2016
Format: 12"
Open Close Openは2001年にドイツのレーベルRaster Notonよりリリースされ、今日最も影響力のある写真家の一人とも言われるティム・ウォーカーの短編映画「The Lost Explorer」のサウンドトラックとしても使用された、2000年代のミニマル・ミュージックを代表する作品の一つです。
EPの楽曲は1999年にベルリンを拠点に活動するアーティスト小金沢健人の三部作の映像作品ON THE WAY TO THE PEAK OF NORMALとして構想されました。
この映像作品は全てロバート・リポックとカールステン・ニコライとの共同制作によるものですが、音と映像は別々に撮られたものであるので、双方は個別の独立した作品としても成立しているように演出されています。この三部作は三部共、各々15秒単位でかわる99の映像と99のトラックにより成り立っており、それが並行して流されます。この作品には始まりと終わりの区切りがなく、映像と音との間の関係性も存在しません。そして映像にも音にも順序がなく、ランダムに切り替わっていくので、予期せぬ偶然的、即興演奏的な効果が生み出されるというものでした。
EPのタイトルとなっているOpen Close Openは、様々なパッケージや家電製品、ステレオシステムやその他の取扱説明書など、毎日の行動原理の文脈の中にはっきりと見ることができる言葉です。それにもかかわらず、Open Close Openはまた、自分自身への空間と知覚のようなものを作ることにも関係しています。そしてそれ故に架空の記憶への開口部としても存在しているのです。
このリリースではアナログ・フィールド・レコーディング、デジタルの残骸や文化的な断片の数々が、音響空間に凝縮されています。小金沢の映像から抽出されたカラスの鳴き声やドアをバタンと閉めるノイズ、ミニディスクレコーダーとマーラーの交響曲のサンプルから製作されたループと魅力的な邂逅を果たしています。
今回のLPでの再発に伴い、Calyx Masteringによるリマスタリングを施し、同セッションからボーナストラックとして「+」を追加収録、オリジナル・リリースを生かした2つのドットを施したクリアー・ヴァイナル仕様です。
Robert Lippok is one of the most influential artists of the last 25 years on the Berlin scene. He is a founding member of the mythical To Rococo Rot, one of the most beloved projects by experimental music aficionados of all times that have successfully managed to break the boundaries between post-rock and electronic music.
This epic EP originally released on raster-noton in 2001, it never been released on vinyl till now. and finally available again briefly on Raum . New pressing now available on clear vinyl.
Open Close Open, the title of Robert Lippok’s release, can obviously be seen in the context of daily maxims: instructions you can find on packagings, household appliances, stereo systems and other operating instructions. Nevertheless, Open Close Open also stands in connection with making things like space and perception accessible to yourself – and therefore with the opening of a fictional memory. On this release, analogue field recordings, digital artifacts and cultural fragments are condensed into an acoustic space. the call of crows and door slamming noises meet looped sound pieces from a minidisc recorder and a sample from Gustav Mahler´s 5th symphony. The symphonic loop and most of the other sounds have been created for the video installation “On The Way To The Peak of Normal“ by Japanese artist Takehito Koganezawa in 2000.