2006年末に設立された東京のレコード・レーベル。
the nation’s premier label for hushed music – Pitchfork
Flau releases are sonically quite diverse, from acoustic folk to dream pop and complex drum experiments. And though eclectic, never before has a label’s oeuvre come together to so closely sound the way a cherry blossom looks – The FADER
one of the biggest names in the world of really small sounds…the perfect soundtrack to a Sunday evening – Timeout Tokyo
consistently impressive – XLR8R
Flau has associated itself with a signature sound…association with Flau suggests a superior level of pop craftsmanship…What’s remarkable about Fukuzono’s project, which launched at the end of 2006, is that he’s achieved quality control without uniformity – exclaim!
Flau has shown that sometimes silence beats flashiness – METROPOLIS Magazine
flau seem to have a magic touch; everything they put out..has a celestial, positively glowing aura about it that has us longing for more..sonically the label is incredibly diverse, but what its releases share in common are a playful curiosity, an unmatchable quality and a genre-bending commitment to evoking time and space within their sounds – DUMMY
Flau label casts its net across a worldwide community of artists with a particular affection for fragile arrangements and microscopic songwriting…A reliable resource for all the finest, quirkiest exploratory electronic pop music – Boomkat
it combines genuine emotion with a sense of playfulness – Fluid Radio
everyone’s favourite Japanese label and, of course, we make no exception – Going Solo
constantly surprising, consistently stunning – Dummy
un monde de l’infiniment fragile et doux – Ondefixe
one of our favourite labels – Textura
Flau are one of those unassuming labels, which since 2007 have been quietly making their way in the world releasing a diverse range of high quality albums…their roster of international artists blend field recordings, acoustic instruments, microsounds, and voice, in a sound that has become truly synonymous with the label – Furthernoise
worth finding – Foxy Digitalis
grow, pushing boundaries and releasing gems – Drifting, Almost Falling
An inner experience and pure fascination to little things concept and microscopic sounds. FLAU is the latest Label Of The Moment – Otsechka
the Tokyo label’s dreamy and cinematic aesthetic seems tailor-made for two favourite hobbies: idleness and letting the imagination run wild – Solar Flares
This label collects very particular artists from all over the world all under one roof that eclectically holds them together. Each artist is so unique, that you would like to read a whole book about them – PonyDanceClyde
2008-09 London, Cafe OTO
2009-09 Melbourne, Toff In Town
2010-08 Berlin, Altes Finanzamt
2012-05 Malaysia, Black Box Map
2012-05 Macau, LMA
2012-05 China Tour Beijing-Shanghai-Hangzhou
2012-06 Tokyo, Fujimigaoka Church & VACANT
2012-06 Kyoto, Metro
2013-04 London, Cafe OTO
2013-04 Berlin, Antje Øklesund
2013-12 Tokyo, VACANT
2016-03 Tokyo, VACANT
SEE FULL LIST
©FLAU
CAT No. FLAU57
Release Date: April 7th 2016
Format: CD/Digital
今日のシーンで最も驚きを与えてくれるピアニストの一人であるジャン=フィリップ・コラール=ネヴェン。クラシック、現代音楽、ジャズ、即興、シャンソン、エレクトロ、演劇、ダンス、無声映画といった多方面にわたる音楽活動を通して、既成の枠に収まらない音楽家として独自の演奏スタイルを築いてきた彼が、『Between the Lines』以来5年ぶりにピアノソロでの新作『Out of Focus』を発表します。それは自作曲とジョニ・ミッチェル、ヘンリー・マンシーニ、ハロルド・ロボなどのカヴァー曲が織りなす一つの領域です。
私たちは、全体が明瞭で、完璧で、主要な人物が前景に映っている写真が良いものだと考えがちです。『Out of Focus』は、写真からインスピレーションを受け、私たちの考える音楽そのもののアウトラインをずらすこと、全く異なった物語を背景から捉えることの大切さ、焦点の外に生みだされる空間、ボケの美しさに主眼を置いています。その音楽の中では主旋律だと思われるものが実はそうではなく、背景が本当のテーマを示しているかもしれません。
このアルバムを構成する曲は、音の中の瞑想的な彷徨の口実でしかないようにアプローチされています。未完成のような旋律、いつしか消えてしまう和声、沈黙に溶けていくグルーヴ、、、
即興曲とジョビンやマンシーニのカヴァー曲の中で、ジャン=フィリップはまるで私たちに打ち明け話をするかのように、内省的で深遠な演奏を披露します。生命のダンスを感じるような躍動的な即興のバラッド、まばらなメロディーや予測できずに変化するハーモニーは、時に明滅する光のようにゆっくりと沈黙の中に溶け、空間に美しい余韻を残しています。聴く人は、この音楽の中に、彼のクラシック音楽の豊富な経験とともに、彼がベルギー内外の有名なジャズ奏者と共有した音楽的冒険の痕跡、それに映画音楽への愛情をもまた見出すことでしょう。
「ソロで活動することは、総合的に、そして後方や自分と共に移動する地平線に目を向けることに最適なコンディションを生む。一人であるということ、それはつまり、自分の殻を破って一人では行けないところに連れて行ってもらえる、あの素晴らしいコラボレーションなしで活動する、ということでもある。
一人でピアノを弾くことは必然的に僕の少年時代、子供時代に僕を引き戻す。僕がピアノは何でも可能にする楽器だと気付いて、好きな映画音楽や歌の曲を弾いたり、完全なオーケストラを構成したり、同時に全ての役を演じたりしていたあの頃に。 その後、僕は他の人と音楽を分かち合う喜びを発見することができたけれども、一人でピアノの前に座って、木を揺らす風のように、絶えず僕を通って流れ出る音楽のことしか考えずに指を走らせる楽しみを、僕は今また味わっている。そして、その音楽は、僕を揺さぶり、 呼び止め、僕の人生を変えたすべての音楽の色彩を帯びていることに気づく。それが、クラシック、現代音楽、ジャズ、シャンソン、ポップス、映画音楽のどれに属するものであれ。」
Out of Focus is the new solo album from Jean-Philippe Collard-Neven, one of the most surprising pianists on the scene today. A singular blend of his own compositions, improvisations and covers of Tom Jobim and Henri Mancini.
A musician that is almost impossible to define, Jean-Philippe Collard-Neven has developed a singular style that draws on different musical genres: the classical and contemporary repertoires, jazz, improvisation, chanson française, electro, as well as his work for theatre, dance and silent movies.
The new solo album is called Out of Focus. The analogy is with photography, of course, referring to music whose outlines are not those we think, whose background tells a completely different story.
The tracks are approached as though they were a pretext for a musical and contemplative excursion. There is an unfinished feel to many of the melodies, harmonies that are stripped back, grooves that slowly melt into silence…
Alongside improvisations and covers of Jobim and Mancini, Jean-Philippe Collard-Neven offers up – like a confession – an introspective, rarefied style. Elements of his classical background are as clear as all the musical adventures he has shared with major players from Belgian and international jazzmen.
Lending yourself to solo playing creates conditions that are ideal for taking stock of things, for summing up, for taking a look over the shoulder, for horizons that move along with us. Being alone also means going without these marvellous collaborations that bring us out of ourselves, that bring us precisely where we would never have gotten alone. – Jean-Philippe Collard-Neven
01 Goodbye My Friend
02 Shooting in the Park
03 Eu te amo04 The Dance of Soul
05 Infinite Embrace
06 Cesaria
07 Moon River08 Insensatez
09 The Dance of Life
10 Musique floue
11 Allo allo ?
12 Por toda a minha Vida
13 Here We Are
The collective of expressed emotions is somehow childlike: brooding and preoccupied or perhaps merely pensive, yet an exquisite subtlety hints at a vibrant maturity to come – Jazz Views
…finds both the cultured jazz of Keith Jarrett and the radical demands of the most demanding of minimalists, all this sprinkled with a restrained lyricism playing with the effects of surprise – Challange Records
しなやかに響く抒情が、聴く者の心を潤すパーソナルな佇まい – Pastel Records
CAT No. FLAU57
Release Date: April 7th 2016
Format: CD/Digital
01 Goodbye My Friend
02 Shooting in the Park
03 Eu te amo04 The Dance of Soul
05 Infinite Embrace
06 Cesaria
07 Moon River08 Insensatez
09 The Dance of Life
10 Musique floue
11 Allo allo ?
12 Por toda a minha Vida
13 Here We Are
今日のシーンで最も驚きを与えてくれるピアニストの一人であるジャン=フィリップ・コラール=ネヴェン。クラシック、現代音楽、ジャズ、即興、シャンソン、エレクトロ、演劇、ダンス、無声映画といった多方面にわたる音楽活動を通して、既成の枠に収まらない音楽家として独自の演奏スタイルを築いてきた彼が、『Between the Lines』以来5年ぶりにピアノソロでの新作『Out of Focus』を発表します。それは自作曲とジョニ・ミッチェル、ヘンリー・マンシーニ、ハロルド・ロボなどのカヴァー曲が織りなす一つの領域です。
私たちは、全体が明瞭で、完璧で、主要な人物が前景に映っている写真が良いものだと考えがちです。『Out of Focus』は、写真からインスピレーションを受け、私たちの考える音楽そのもののアウトラインをずらすこと、全く異なった物語を背景から捉えることの大切さ、焦点の外に生みだされる空間、ボケの美しさに主眼を置いています。その音楽の中では主旋律だと思われるものが実はそうではなく、背景が本当のテーマを示しているかもしれません。
このアルバムを構成する曲は、音の中の瞑想的な彷徨の口実でしかないようにアプローチされています。未完成のような旋律、いつしか消えてしまう和声、沈黙に溶けていくグルーヴ、、、
即興曲とジョビンやマンシーニのカヴァー曲の中で、ジャン=フィリップはまるで私たちに打ち明け話をするかのように、内省的で深遠な演奏を披露します。生命のダンスを感じるような躍動的な即興のバラッド、まばらなメロディーや予測できずに変化するハーモニーは、時に明滅する光のようにゆっくりと沈黙の中に溶け、空間に美しい余韻を残しています。聴く人は、この音楽の中に、彼のクラシック音楽の豊富な経験とともに、彼がベルギー内外の有名なジャズ奏者と共有した音楽的冒険の痕跡、それに映画音楽への愛情をもまた見出すことでしょう。
「ソロで活動することは、総合的に、そして後方や自分と共に移動する地平線に目を向けることに最適なコンディションを生む。一人であるということ、それはつまり、自分の殻を破って一人では行けないところに連れて行ってもらえる、あの素晴らしいコラボレーションなしで活動する、ということでもある。
一人でピアノを弾くことは必然的に僕の少年時代、子供時代に僕を引き戻す。僕がピアノは何でも可能にする楽器だと気付いて、好きな映画音楽や歌の曲を弾いたり、完全なオーケストラを構成したり、同時に全ての役を演じたりしていたあの頃に。 その後、僕は他の人と音楽を分かち合う喜びを発見することができたけれども、一人でピアノの前に座って、木を揺らす風のように、絶えず僕を通って流れ出る音楽のことしか考えずに指を走らせる楽しみを、僕は今また味わっている。そして、その音楽は、僕を揺さぶり、 呼び止め、僕の人生を変えたすべての音楽の色彩を帯びていることに気づく。それが、クラシック、現代音楽、ジャズ、シャンソン、ポップス、映画音楽のどれに属するものであれ。」
Out of Focus is the new solo album from Jean-Philippe Collard-Neven, one of the most surprising pianists on the scene today. A singular blend of his own compositions, improvisations and covers of Tom Jobim and Henri Mancini.
A musician that is almost impossible to define, Jean-Philippe Collard-Neven has developed a singular style that draws on different musical genres: the classical and contemporary repertoires, jazz, improvisation, chanson française, electro, as well as his work for theatre, dance and silent movies.
The new solo album is called Out of Focus. The analogy is with photography, of course, referring to music whose outlines are not those we think, whose background tells a completely different story.
The tracks are approached as though they were a pretext for a musical and contemplative excursion. There is an unfinished feel to many of the melodies, harmonies that are stripped back, grooves that slowly melt into silence…
Alongside improvisations and covers of Jobim and Mancini, Jean-Philippe Collard-Neven offers up – like a confession – an introspective, rarefied style. Elements of his classical background are as clear as all the musical adventures he has shared with major players from Belgian and international jazzmen.
Lending yourself to solo playing creates conditions that are ideal for taking stock of things, for summing up, for taking a look over the shoulder, for horizons that move along with us. Being alone also means going without these marvellous collaborations that bring us out of ourselves, that bring us precisely where we would never have gotten alone. – Jean-Philippe Collard-Neven