2006年末に設立された東京のレコード・レーベル。
General Information: flau@flau.jp
Booking: booking@flau.jp
Press: press@flau.jp
Event: event@flau.jp
the nation’s premier label for hushed music – Pitchfork
Flau releases are sonically quite diverse, from acoustic folk to dream pop and complex drum experiments. And though eclectic, never before has a label’s oeuvre come together to so closely sound the way a cherry blossom looks – The FADER
one of the biggest names in the world of really small sounds…the perfect soundtrack to a Sunday evening – Timeout Tokyo
consistently impressive – XLR8R
Flau has associated itself with a signature sound…association with Flau suggests a superior level of pop craftsmanship…What’s remarkable about Fukuzono’s project, which launched at the end of 2006, is that he’s achieved quality control without uniformity – exclaim!
Flau has shown that sometimes silence beats flashiness – METROPOLIS Magazine
flau seem to have a magic touch; everything they put out..has a celestial, positively glowing aura about it that has us longing for more..sonically the label is incredibly diverse, but what its releases share in common are a playful curiosity, an unmatchable quality and a genre-bending commitment to evoking time and space within their sounds – DUMMY
Flau label casts its net across a worldwide community of artists with a particular affection for fragile arrangements and microscopic songwriting…A reliable resource for all the finest, quirkiest exploratory electronic pop music – Boomkat
it combines genuine emotion with a sense of playfulness – Fluid Radio
everyone’s favourite Japanese label and, of course, we make no exception – Going Solo
constantly surprising, consistently stunning – Dummy
un monde de l’infiniment fragile et doux – Ondefixe
one of our favourite labels – Textura
Flau are one of those unassuming labels, which since 2007 have been quietly making their way in the world releasing a diverse range of high quality albums…their roster of international artists blend field recordings, acoustic instruments, microsounds, and voice, in a sound that has become truly synonymous with the label – Furthernoise
worth finding – Foxy Digitalis
grow, pushing boundaries and releasing gems – Drifting, Almost Falling
An inner experience and pure fascination to little things concept and microscopic sounds. FLAU is the latest Label Of The Moment – Otsechka
the Tokyo label’s dreamy and cinematic aesthetic seems tailor-made for two favourite hobbies: idleness and letting the imagination run wild – Solar Flares
This label collects very particular artists from all over the world all under one roof that eclectically holds them together. Each artist is so unique, that you would like to read a whole book about them – PonyDanceClyde
2008-09 London, Cafe OTO
2009-09 Melbourne, Toff In Town
2010-08 Berlin, Altes Finanzamt
2012-05 Malaysia, Black Box Map
2012-05 Macau, LMA
2012-05 China Tour Beijing-Shanghai-Hangzhou
2012-06 Tokyo, Fujimigaoka Church & VACANT
2012-06 Kyoto, Metro
2013-04 London, Cafe OTO
2013-04 Berlin, Antje Øklesund
2013-12 Tokyo, VACANT
2016-03 Tokyo, VACANT
SEE FULL LIST
©FLAU
CAT No. FLAU70
Release Date: 2017-11-22 (Feb, 2018 for LP version)
Format: CD/LP/DIGITAL
音楽ファンに美しい「余白」を届けるCicadaは、台湾ひいては世界の音楽シーンでも異彩を放つ存在だ。室内楽アンサンブルという形態を用いて、クラシックの弦楽曲を書きながら、ジャンルを超えた魅力があり、さまざまな音楽が持つ特徴を駆使して、聴けば、ポストロック、モダン・クラシカル, サウンドトラック、実験的なサウンドアートと、色々な要素が浮かび上がってくる。
Cicadaが「クラシック音楽」であるか否かについて議論するには、一作一作を見つめて論じるのではなく、彼らが表現しようとする美学に目を向けるべきだ。前作「Ocean」のリリース後、多数のフェスティバルへの出演、映画のサウンドトラックなどの制作を終え、各パートにおける技術と表現力は更に正確さを増した。加えてレコーディング方式の多元化が、Cicadaの室内音楽という親密な空間の長所と見事に融合し、その結果、新たなフェーズに入ったアンサンブルからこの驚くべき新作「White Forest」はもたらされた。
弦楽のハーモニー、独奏の告白によって、Cicadaは台湾の自然風景に物語を与え、消え去る過程を追い続けている。ため息を一つしたあとでテーマを探し、音楽で記録する。消え去るものへの感傷はありつつも、これまでのCicadaと違っているのは、現実的な感覚が強まったことだ。音楽版ソローの「森の生活」に似て、動物と人間の間の物語の帳を開くように、ストーリーを強く持ちつつ、音楽表現はまとまっていて、豊潤に仕上がっている。
前作の「Ocean」に続いて、自然を観察することはCicadaの長期的なプロジェクトであるだけでなく、楽団の表現の変化を表している。「余白」は音楽におけるモンタージュであるだけでなく、Cicadaのコミュニケーションの願いが描かれている。花連の海に棲むイルカ、サンゴ礁の白化を主題としたアルバムタイトルと同名曲、白イルカの生息地を脅かす脅威…..一曲ごとに主題が明確な楽曲は、ザトウクジラが吹き上げる水しぶきを凝縮させたような、音楽の光を通して、純粋で美しい質感を映し出している。
White Forest is dedicated to animals including whales, dolphins, coral reefs, sea turtles, as well as cats in the city and birds in the mountains. Along with “Ocean” is the series of Cicada’s work themed with marine and land.
“Dolphins Leap” proceeds with different speeds to imitate spinner dolphins and risso’s dolphins. “Used to be Home” portrayed the impact of offshore wind energy caused on white dolphin’s habitat from their point of views. “Whale Family” is about humpback whales caring and raising babies. “White Forest” starts from the dreamy coral reef spawning into their bleaching due to seawater warming. Cicada’s attempts are to describe the relationship between human and its impact on ocean and animals.
1 Dolphins Leap
2 Fly
3 White Forest4 Used to be Home
5 Swimming in the Plastic Ocean
6 Whale Family
7 The Stray Cat in Zhuwei
a celebratory spirit inspired by the splendours of the natural world and its non-human inhabitants – Textura
their fluid playing an aural reflection of their interests…One can imagine them galavanting to this music, slowing down late to catch their breath, perhaps surfacing to nod their heads and laugh at the spectators – A Closer Listen
Leggerezza rinascimentale e delicatezza formale tutta orientale / Renaissance lightness and formal delicacy throughout – Music Won’ts Save You
ロマンチックな要素と、現代の抱える問題をテーマを浮き彫りにしながらも、人と自然との繋がり、そして深い調和を導き出そうとする彼らの思いが、さわやかさに満ちた音楽となって心を潤してくれる – 公園喫茶
聴き手の感情を揺さぶり、自分でも忘れていたような心象風景をも浮かび上がらせる – Mikiki
CAT No. FLAU70
Release Date: 2017-11-22 (Feb, 2018 for LP version)
Format: CD/LP/DIGITAL
1 Dolphins Leap
2 Fly
3 White Forest4 Used to be Home
5 Swimming in the Plastic Ocean
6 Whale Family
7 The Stray Cat in Zhuwei
音楽ファンに美しい「余白」を届けるCicadaは、台湾ひいては世界の音楽シーンでも異彩を放つ存在だ。室内楽アンサンブルという形態を用いて、クラシックの弦楽曲を書きながら、ジャンルを超えた魅力があり、さまざまな音楽が持つ特徴を駆使して、聴けば、ポストロック、モダン・クラシカル, サウンドトラック、実験的なサウンドアートと、色々な要素が浮かび上がってくる。
Cicadaが「クラシック音楽」であるか否かについて議論するには、一作一作を見つめて論じるのではなく、彼らが表現しようとする美学に目を向けるべきだ。前作「Ocean」のリリース後、多数のフェスティバルへの出演、映画のサウンドトラックなどの制作を終え、各パートにおける技術と表現力は更に正確さを増した。加えてレコーディング方式の多元化が、Cicadaの室内音楽という親密な空間の長所と見事に融合し、その結果、新たなフェーズに入ったアンサンブルからこの驚くべき新作「White Forest」はもたらされた。
弦楽のハーモニー、独奏の告白によって、Cicadaは台湾の自然風景に物語を与え、消え去る過程を追い続けている。ため息を一つしたあとでテーマを探し、音楽で記録する。消え去るものへの感傷はありつつも、これまでのCicadaと違っているのは、現実的な感覚が強まったことだ。音楽版ソローの「森の生活」に似て、動物と人間の間の物語の帳を開くように、ストーリーを強く持ちつつ、音楽表現はまとまっていて、豊潤に仕上がっている。
前作の「Ocean」に続いて、自然を観察することはCicadaの長期的なプロジェクトであるだけでなく、楽団の表現の変化を表している。「余白」は音楽におけるモンタージュであるだけでなく、Cicadaのコミュニケーションの願いが描かれている。花連の海に棲むイルカ、サンゴ礁の白化を主題としたアルバムタイトルと同名曲、白イルカの生息地を脅かす脅威…..一曲ごとに主題が明確な楽曲は、ザトウクジラが吹き上げる水しぶきを凝縮させたような、音楽の光を通して、純粋で美しい質感を映し出している。
White Forest is dedicated to animals including whales, dolphins, coral reefs, sea turtles, as well as cats in the city and birds in the mountains. Along with “Ocean” is the series of Cicada’s work themed with marine and land.
“Dolphins Leap” proceeds with different speeds to imitate spinner dolphins and risso’s dolphins. “Used to be Home” portrayed the impact of offshore wind energy caused on white dolphin’s habitat from their point of views. “Whale Family” is about humpback whales caring and raising babies. “White Forest” starts from the dreamy coral reef spawning into their bleaching due to seawater warming. Cicada’s attempts are to describe the relationship between human and its impact on ocean and animals.