Apr 8th, 2024

sawako

Apr 8th, 2024

sawako

sawakoさん、先月も会う約束をしていたので、急すぎて心が追いつかない。ちょうど年末年始に海外のキュレーターが日本のアンビエントのリサーチのために来日して、自分はコーディネーターとして、sawakoさんとも会う予定でいたのだった。その時は退院されていたのだが、当日キュレーターの連絡ミスがあって会えなくなってしまい、目黒のカフェでしばらく待たせてしまっていた。自分が代わりに電話で平謝りしたのだけど、「久しぶりにカフェでゆっくりできてよかった」と、いつもの和やかなsawakoさんの声で、「またすぐ会いましょう」と電話を切った。話したのはそれが最後だった。その後もメールでやりとりをしていて、先月末に会えるはずだった。こんな急に別れが来るとは思っていなかった。とても悲しい。

FLAUでリリースしていたラジオゾンデか、もしくはgift labさんか、sawakoさんとはどこで知り合ったかもう覚えてないのだけど、すでに海外で活躍されていた彼女がNYから日本に帰国した時にはすでに交流があったはず。毎年のようにおしゃべりをしたり甘いものを食べたり、謎の朝活をしたりした。ほとんど音楽よりお茶をしていた。

とはいいつつ、音楽を通しての交流も多々あって、FLAU主宰のイベントやラジオに出演してもらったり、海外アーティストが来た時には通訳で助けてもらい、駒込倉庫で開催したウリセス・コンティのサウンド・ウォークのプログラム「WALK & LISTEN」の際には、本人よりもsawakoさんの熱が入り、途中からウリセスそっちのけで解説を始めてしまってドキドキしたことを覚えている。でも当日アルプスでケーキを食べていた写真を見返すと、小さくてキラキラした、かわいいものが大好きな、いつものsawakoさんが写っているのだった。
そういえばローリーアンダーソンの本も貸してもらったな。空き巣に遭った時も影で大きなサポートをしてくれて、自分が初めてその後外出できたのは彼女のライブの時だった。心の拠り所だった。

早くから自分のレーベルを面白がってくれた貴重な先輩だった。彼女が受け持った自由大学での講義の初めてのゲストスピーカーに光栄にも呼んでくれたり、FLAUのイベントによくふらっと来てくれたり、励ましの連絡もくれていたり。本人が世界で活躍する素晴らしいアーティストでありながら、キャリアやジャンルで区別することなく、分け隔てなく後進の人たち、特にDIYでやっている人たちを常にサポートしていたように思う。背中を押されていた人は僕だけではないだろう。

近年は国内の限られた場を彼女なりに模索/拡張してたどり着いたサウンドアート/メディアアートでの活動も増え、これからその特異な感性と創造性を生かした作品が、様々見られることを楽しみにしていたので残念でならない。

sawakoさんの音楽の素晴らしさはいわずもがな。エクスペリメンタルで尖った音響表現でありながら、ガーゼを通した柔らかい光をまとうような繊細さ、情緒に溢れ、独自の清廉さを持ったテクスチャーにいつも魅了される。12kやand/oar、baskaru、anticipate、scholeからの一連のアルバム、tu m’やline、audiobulbなどに残されたコンピレーションの秀逸なトラック群、初めての方にはストリーミングでも一際多く聴かれているradiosondeとの共作もぜひ聴いてほしいと思います。

本当にとても寂しいです。ご冥福をお祈りします。

– aus

I don’t remember exactly where I first met Sawako, but we know each other already when she returned to Japan from New York. We used to chat regularly, have sweets together, and engage in (mysterious) morning activities almost every year. We spent more time drinking tea than focusing on music.

Despite our focus on tea rather than music, we also had numerous meetings through music. Sawako played our show, made the mix for our radio programs, and she helped as an interpreter when foreign artists visited.
During the “WALK & LISTEN” program by Ulises Conti, her enthusiasm surpassed mine, and I remember feeling nervous when she started providing explanations midway through. However, looking back at the photo of us enjoying cake on that day, I see the usual Sawako, who adored all things cute and sparkly.
She even lent me a Laurie Anderson book once. When I was burglarized, she provided significant support behind the scenes, and it was at her live performance that I first felt comfortable going out afterward. She was a pillar of support for me.

She was someone who, unusually early on, recognized the uniqueness and appeal of my label among the older generation. She honored me by inviting me as the first guest-speaker for a lecture she conducted at FREEDOM Univ, and she often visited our shows, offering words of encouragement. Despite being an exceptional artist herself, she always supported younger artists, particularly those involved in DIY artists, without distinction based on career or genre. I believe I wasn’t the only one who felt her encouragement pushing me forward.

It’s truly disappointing to think about how she had been expanding her activities into the realms of sound-art and media-art, exploring and reaching out to limited domestic scenes in recent years. I was eagerly anticipating seeing her express her sensibilities and creativity in the environments where she excelled.

The brilliance of Sawako’s music goes without saying. Her experimental soundscapes are like soft light filtering through gauze, exuding purity, emotion, and a unique delicacy that never fails to captivate. I highly recommend exploring her exceptional tracks featured in tu m’, audiobulb, line’ (and many more!)s compilations, as well as her own 6 albums. And don’t miss her collaborations with Radiosonde, which have garnered significant attention even on streaming platforms.

It’s truly loss. My thoughts are with her, rest in peace.

 

– aus

 

#flau
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