2006年末に設立された東京のレコード・レーベル。
the nation’s premier label for hushed music – Pitchfork
Flau releases are sonically quite diverse, from acoustic folk to dream pop and complex drum experiments. And though eclectic, never before has a label’s oeuvre come together to so closely sound the way a cherry blossom looks – The FADER
one of the biggest names in the world of really small sounds…the perfect soundtrack to a Sunday evening – Timeout Tokyo
consistently impressive – XLR8R
Flau has associated itself with a signature sound…association with Flau suggests a superior level of pop craftsmanship…What’s remarkable about Fukuzono’s project, which launched at the end of 2006, is that he’s achieved quality control without uniformity – exclaim!
Flau has shown that sometimes silence beats flashiness – METROPOLIS Magazine
flau seem to have a magic touch; everything they put out..has a celestial, positively glowing aura about it that has us longing for more..sonically the label is incredibly diverse, but what its releases share in common are a playful curiosity, an unmatchable quality and a genre-bending commitment to evoking time and space within their sounds – DUMMY
Flau label casts its net across a worldwide community of artists with a particular affection for fragile arrangements and microscopic songwriting…A reliable resource for all the finest, quirkiest exploratory electronic pop music – Boomkat
it combines genuine emotion with a sense of playfulness – Fluid Radio
everyone’s favourite Japanese label and, of course, we make no exception – Going Solo
constantly surprising, consistently stunning – Dummy
un monde de l’infiniment fragile et doux – Ondefixe
one of our favourite labels – Textura
Flau are one of those unassuming labels, which since 2007 have been quietly making their way in the world releasing a diverse range of high quality albums…their roster of international artists blend field recordings, acoustic instruments, microsounds, and voice, in a sound that has become truly synonymous with the label – Furthernoise
worth finding – Foxy Digitalis
grow, pushing boundaries and releasing gems – Drifting, Almost Falling
An inner experience and pure fascination to little things concept and microscopic sounds. FLAU is the latest Label Of The Moment – Otsechka
the Tokyo label’s dreamy and cinematic aesthetic seems tailor-made for two favourite hobbies: idleness and letting the imagination run wild – Solar Flares
This label collects very particular artists from all over the world all under one roof that eclectically holds them together. Each artist is so unique, that you would like to read a whole book about them – PonyDanceClyde
2008-09 London, Cafe OTO
2009-09 Melbourne, Toff In Town
2010-08 Berlin, Altes Finanzamt
2012-05 Malaysia, Black Box Map
2012-05 Macau, LMA
2012-05 China Tour Beijing-Shanghai-Hangzhou
2012-06 Tokyo, Fujimigaoka Church & VACANT
2012-06 Kyoto, Metro
2013-04 London, Cafe OTO
2013-04 Berlin, Antje Øklesund
2013-12 Tokyo, VACANT
2016-03 Tokyo, VACANT
SEE FULL LIST
©FLAU
徳澤 青弦 (とくざわ せいげん)
1976 年生まれ、東京出身。チェリスト・作曲・編曲家。 東京芸大でクラシックを研鑽した後、新しい発見を求めてポップス・ジャズ・ロッ クの分野で活動を始める。楽曲に対する忠実なアプローチ、柔軟な独創性を併せ 持った作風・演奏スタイルで、多くのアーティストから信頼されている。 小林賢太郎の舞台音楽制作に携わり、これまでに徳澤青弦名義で 5 枚のアルバム をリリース。anonymass や、Throwing a Spoon としても何枚かリリース。 2009 年より、さだまさしコンサートツアーに参加。映画『天気の子』『君の名は。』 いずれもオーケストレーションに携わる。2015 年フジテレビ(FNN)「こんやの ニュース」「あしたのニュース」NHK「ドキュメント 72 時間」等に楽曲提供。 NHK E テレ「ムジカ・ピッコリーノ」ゴーシュ役で出演。
林正樹(はやし まさき)
1978 年東京生れ。ピアニスト、作曲家。 自作曲を中心とするソロでの演奏や、生音でのアンサンブルをコンセプトとした「間を奏でる」、田中信正とのピアノ連弾「のぶまさき」などのプロジェクトの他に、 小野リサ、金子飛鳥、徳澤青弦、藤本一馬、akiko など様々な音楽家とアコース ティックな演奏活動を中心に行なっている。「渡辺貞夫クインテット」「クアトロシエントス」「菊地成孔とペペ・トルメント・ アスカラール」「Salle Gaveau」などのグループにも在籍。 多種多様な音楽的要素を内包した、独自の諧謔を孕んだ静的なソングライティン グと繊細な演奏が高次で融合するスタイルは、国内外で高い評価を獲得している。 三宅純、椎名林檎をはじめ多岐に渡るアーティストのスタジオワークにも数多く 参加。2016 年舞台「書く女」( 主演 : 黒木華 / 作 , 演出 : 永井愛 )、2017 年舞台「オーランドー」( 主演 : 多部未華子 / 演出 : 白井晃 ) の音楽を担当。 2020 年 3 月にはチェリスト徳澤青弦との DUO 作品をリリース予定。
Pianist Masaki Hayashi & cellist Seigen Tokuzawa formed their musical partnership back in 2011. At the time they were both in Naruyoshi Kikuchi y Pepe Torment Azucarar; with Hayashi primarily grounded in jazz, and Tokuzawa classical, it was to be an interesting partnership.
Various influences and side projects have contributed to the duo’s most recent release, Drift. Hayashi began his music career in 1997, touring the world with Takio Ito & Takio Band, and has since worked with many artists including Ringo Sheena and Risa Ono; most recently, he headed up quintet Masama Kano for their second release, Green Chorus (2018).
Tokuzawa, on the other hand, is devoted to the arrangement of music, doing so not only for strings but whole orchestras; he has provided music for such varied outlets as NHK and Fuji TV, as well as playing on the soundtrack for Nintendo’s Splatoon in 2015. He is also one-third of quirky pop trio anonymass, formed in 2003.
Their partnership, neither jazz nor post-classical, speaks of a mutual respect for each other’s craft, with both musicians drawing from their musical experiences through the years for a dynamic, flawless result on Drift.
photo by Ryo Mitamura
Drift (flau, 2020)
JAPAN
徳澤 青弦 (とくざわ せいげん)
1976 年生まれ、東京出身。チェリスト・作曲・編曲家。 東京芸大でクラシックを研鑽した後、新しい発見を求めてポップス・ジャズ・ロッ クの分野で活動を始める。楽曲に対する忠実なアプローチ、柔軟な独創性を併せ 持った作風・演奏スタイルで、多くのアーティストから信頼されている。 小林賢太郎の舞台音楽制作に携わり、これまでに徳澤青弦名義で 5 枚のアルバム をリリース。anonymass や、Throwing a Spoon としても何枚かリリース。 2009 年より、さだまさしコンサートツアーに参加。映画『天気の子』『君の名は。』 いずれもオーケストレーションに携わる。2015 年フジテレビ(FNN)「こんやの ニュース」「あしたのニュース」NHK「ドキュメント 72 時間」等に楽曲提供。 NHK E テレ「ムジカ・ピッコリーノ」ゴーシュ役で出演。
林正樹(はやし まさき)
1978 年東京生れ。ピアニスト、作曲家。 自作曲を中心とするソロでの演奏や、生音でのアンサンブルをコンセプトとした「間を奏でる」、田中信正とのピアノ連弾「のぶまさき」などのプロジェクトの他に、 小野リサ、金子飛鳥、徳澤青弦、藤本一馬、akiko など様々な音楽家とアコース ティックな演奏活動を中心に行なっている。「渡辺貞夫クインテット」「クアトロシエントス」「菊地成孔とペペ・トルメント・ アスカラール」「Salle Gaveau」などのグループにも在籍。 多種多様な音楽的要素を内包した、独自の諧謔を孕んだ静的なソングライティン グと繊細な演奏が高次で融合するスタイルは、国内外で高い評価を獲得している。 三宅純、椎名林檎をはじめ多岐に渡るアーティストのスタジオワークにも数多く 参加。2016 年舞台「書く女」( 主演 : 黒木華 / 作 , 演出 : 永井愛 )、2017 年舞台「オーランドー」( 主演 : 多部未華子 / 演出 : 白井晃 ) の音楽を担当。 2020 年 3 月にはチェリスト徳澤青弦との DUO 作品をリリース予定。
Pianist Masaki Hayashi & cellist Seigen Tokuzawa formed their musical partnership back in 2011. At the time they were both in Naruyoshi Kikuchi y Pepe Torment Azucarar; with Hayashi primarily grounded in jazz, and Tokuzawa classical, it was to be an interesting partnership.
Various influences and side projects have contributed to the duo’s most recent release, Drift. Hayashi began his music career in 1997, touring the world with Takio Ito & Takio Band, and has since worked with many artists including Ringo Sheena and Risa Ono; most recently, he headed up quintet Masama Kano for their second release, Green Chorus (2018).
Tokuzawa, on the other hand, is devoted to the arrangement of music, doing so not only for strings but whole orchestras; he has provided music for such varied outlets as NHK and Fuji TV, as well as playing on the soundtrack for Nintendo’s Splatoon in 2015. He is also one-third of quirky pop trio anonymass, formed in 2003.
Their partnership, neither jazz nor post-classical, speaks of a mutual respect for each other’s craft, with both musicians drawing from their musical experiences through the years for a dynamic, flawless result on Drift.
photo by Ryo Mitamura
Dec 4th, 2020
本日12/3(木)徳澤青弦×林正樹のライブが池袋西口公園に新しく完成したグローバルリングシアターにて開催、19時より観覧無料です。
Jul 12th, 2020
延期となっていた徳澤青弦×林正樹「Drift」発売記念コンサート・ツアー2020の開催日程が下記のように...