Melaine Dalibert

Melaine Dalibertは現代音楽の作曲家として、オリジナルのピアノ作品の他、ジェラール・ペッソン、ジュリアーノ・ダンジョリーニ、トム・ジョンソン、ピーター・ガーランドなど多くの作品の斬新な解釈で、注目を集めるフランスの作曲家/ピアニスト。レンヌでピアニストとしての教育を受けた後、パリ音楽院で現代作曲家の作品のレパートリーを多く学ぶ。幼い頃から実験音楽にも親しみ、数学的な概念を通して作曲する方法を見出したという。

ハンガリー生まれのフランス人メディア・アーティスト Véra Molnarの作品に影響を受け、モートン・フェルドマンを思わせる引き伸ばされた時間の概念を含む独自のアルゴリズムによる作曲方法を開発し、フラクタル・シリーズという独自の概念を取り入れたミニマルで内向的な作品を発表している。彼のピアノ曲はこれまでに7枚のCDに収録されている:2015年に自主制作された「Quatre pièces pour piano」、2017年にAnother Timbreから発売された「Ressac」。2018年からはErstwhile RecordsやGravity Waveを運営するYuko Zama主宰のelsewhereから立て続けに4作品をリリースし、その全てのアートワークをデヴィッド・シルヴィアンが手がけ、「Night Blossoms」ではサウンド面でも協働を果たしている。
最新作はIci d’Ailleurs からリリースされた「Shimmering」。

その他、FLAUからリリースされたSylvain Chauveau「Life Without Machines」やEnsemble 0、ギリシャ人作曲家Anastassis Philippakopoulosなどのアルバムにもピアニストとして参加。フランス国内外の多くのフェスティバル、美術館、現代アートセンターでの演奏も活発に行っている。

Born in 1979, Melaine Dalibert is a French composer and pianist who is becoming as recognised for his compositional piano works as he is for his wonderful interpretations of works by Gérard Pesson, Giuliano D’Angiolini, Tom Johnson, Peter Garland and many others. Dalibert studied at the Paris Conservatories and was classically trained in Rennes, where he now teaches.

Breaking away from the technical prowess favoured by the conservatories, Dalibert forged a path of his own by composing music using algorithmic processes and mathematical concepts. Though this sounds like work fit for a computer processor, Dalibert’s music is all composed by hand.

Equally fascinating for Dalibert is the natural world and its phenomena, both expected and unpredictable. In this regard the composer’s influences include the work of Hungarian-born French media artist Véra Molnar and composer Morton Feldman.

First self-releasing his 2015 Quatre pièces pour piano, Dalibert has seven recordings to his name — released on labels such as elsewhere, Another Timbre and Ici d’Ailleurs — with Magic Square being his eighth release. His music has been played on BBC Radio, Radio France and NTS among others.

DISCOGRAPHY

ALBUM/SINGLE

Ressac (another timbre, 2017)
Musique Pour Le Lever Du Jour ‎(elsewhere, 2018)
Cheminant (elsewhere, 2019)
Infinite Ascent ‎(elsewhere, 2020)
Maelström (elsewhere, 2020)
Night Blossoms ‎(elsewhere, 2021)
Shimmering (ici d’ailleurs, 2021)
Épilogue (flau, 2022)

COLLABORATION

for Anastassis Philippakopoulos
Piano Works (elsewhere, 2019)

for Sylvain Chauveau
Life Without Machines (flau, 2020)

PRESS QUOTES

Melaine Dalibert, himself a composer whose works similarly deal in patience and space, is an ideal interpreter of such beguilingly modest music, and this sensitive recording lets every detail resound – The New Yorker

compositions by French pianist Melaine Dalibert, is a warm stream of harmonious ripples that echoes the graceful postclassical music of Max Richter, Ólafur Arnalds, Jóhann Jóhannsson, etc, but the economy and precision, combined with Dalibert’s calm hands on the keys, put it on a whole other level of beauty – Derek Walmsley, WIRE

As with his other releases, Dalibert breaks boundaries difficult to define but easy to hear, rendering and dissolving their polarities with a new iteration of his already luminous language – Dusted Magazine

Once again Night Blossoms highlights why Dalibert is one of the most effortlessly talented and subtlety creative pianists at work today – Musique Machine

Au-delà des genres et au dessus de ce monde, le pianiste français Melaine Dalibert continue d’échafauder une œuvre d’un autre temps, d’un futur à construire avec une musique qui doit autant à Federico Mompou qu’à l’Acousmatique. Night Blossoms, son dernier disque en date (avec la participation de David Sylvian sur deux titres) est une pure merveille! – Benzine Mag

La musique de Melaine Dalibert, héritière de cinquante ans d’expériences minimalistes, correspond à l’impérieux besoin du public d’aujourd’hui de cultiver un hors-temps et de se plonger au cœur du son. Elle y répond parfaitement.  Res Musica

Comment des pièces reposant sur des constructions aussi abstraites et rigoureuses peuvent-elles susciter autant d’émotion à l’écoute ? La musique de Melaine Dalibert projette l’auditeur dans un univers où l’assommant temps quotidien n’a plus cours. Plus de mesure, plus de début ni de fin : pour qui accepte de se laisser prendre, Night Blossoms fait perdre tous les repères du commensurable – Hémisphère Son

PRESS QUOTES

Melaine Dalibert, himself a composer whose works similarly deal in patience and space, is an ideal interpreter of such beguilingly modest music, and this sensitive recording lets every detail resound – The New Yorker

compositions by French pianist Melaine Dalibert, is a warm stream of harmonious ripples that echoes the graceful postclassical music of Max Richter, Ólafur Arnalds, Jóhann Jóhannsson, etc, but the economy and precision, combined with Dalibert’s calm hands on the keys, put it on a whole other level of beauty – Derek Walmsley, WIRE

As with his other releases, Dalibert breaks boundaries difficult to define but easy to hear, rendering and dissolving their polarities with a new iteration of his already luminous language – Dusted Magazine

Once again Night Blossoms highlights why Dalibert is one of the most effortlessly talented and subtlety creative pianists at work today – Musique Machine

Au-delà des genres et au dessus de ce monde, le pianiste français Melaine Dalibert continue d’échafauder une œuvre d’un autre temps, d’un futur à construire avec une musique qui doit autant à Federico Mompou qu’à l’Acousmatique. Night Blossoms, son dernier disque en date (avec la participation de David Sylvian sur deux titres) est une pure merveille! – Benzine Mag

La musique de Melaine Dalibert, héritière de cinquante ans d’expériences minimalistes, correspond à l’impérieux besoin du public d’aujourd’hui de cultiver un hors-temps et de se plonger au cœur du son. Elle y répond parfaitement.  Res Musica

Comment des pièces reposant sur des constructions aussi abstraites et rigoureuses peuvent-elles susciter autant d’émotion à l’écoute ? La musique de Melaine Dalibert projette l’auditeur dans un univers où l’assommant temps quotidien n’a plus cours. Plus de mesure, plus de début ni de fin : pour qui accepte de se laisser prendre, Night Blossoms fait perdre tous les repères du commensurable – Hémisphère Son

Melaine Dalibert

FRANCE

Melaine Dalibertは現代音楽の作曲家として、オリジナルのピアノ作品の他、ジェラール・ペッソン、ジュリアーノ・ダンジョリーニ、トム・ジョンソン、ピーター・ガーランドなど多くの作品の斬新な解釈で、注目を集めるフランスの作曲家/ピアニスト。レンヌでピアニストとしての教育を受けた後、パリ音楽院で現代作曲家の作品のレパートリーを多く学ぶ。幼い頃から実験音楽にも親しみ、数学的な概念を通して作曲する方法を見出したという。

ハンガリー生まれのフランス人メディア・アーティスト Véra Molnarの作品に影響を受け、モートン・フェルドマンを思わせる引き伸ばされた時間の概念を含む独自のアルゴリズムによる作曲方法を開発し、フラクタル・シリーズという独自の概念を取り入れたミニマルで内向的な作品を発表している。彼のピアノ曲はこれまでに7枚のCDに収録されている:2015年に自主制作された「Quatre pièces pour piano」、2017年にAnother Timbreから発売された「Ressac」。2018年からはErstwhile RecordsやGravity Waveを運営するYuko Zama主宰のelsewhereから立て続けに4作品をリリースし、その全てのアートワークをデヴィッド・シルヴィアンが手がけ、「Night Blossoms」ではサウンド面でも協働を果たしている。
最新作はIci d’Ailleurs からリリースされた「Shimmering」。

その他、FLAUからリリースされたSylvain Chauveau「Life Without Machines」やEnsemble 0、ギリシャ人作曲家Anastassis Philippakopoulosなどのアルバムにもピアニストとして参加。フランス国内外の多くのフェスティバル、美術館、現代アートセンターでの演奏も活発に行っている。

Born in 1979, Melaine Dalibert is a French composer and pianist who is becoming as recognised for his compositional piano works as he is for his wonderful interpretations of works by Gérard Pesson, Giuliano D’Angiolini, Tom Johnson, Peter Garland and many others. Dalibert studied at the Paris Conservatories and was classically trained in Rennes, where he now teaches.

Breaking away from the technical prowess favoured by the conservatories, Dalibert forged a path of his own by composing music using algorithmic processes and mathematical concepts. Though this sounds like work fit for a computer processor, Dalibert’s music is all composed by hand.

Equally fascinating for Dalibert is the natural world and its phenomena, both expected and unpredictable. In this regard the composer’s influences include the work of Hungarian-born French media artist Véra Molnar and composer Morton Feldman.

First self-releasing his 2015 Quatre pièces pour piano, Dalibert has seven recordings to his name — released on labels such as elsewhere, Another Timbre and Ici d’Ailleurs — with Magic Square being his eighth release. His music has been played on BBC Radio, Radio France and NTS among others.

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