Jean-Philippe Collard-Neven

A Belgian pianist, composer and improviser born in 1975, Jean-Philippe Collard-Neven follows an atypical path as a musician, one that blends various genres and periods as well as different artistic disciplines.
Although he first approached music by learning jazz tunes on his father’s lap as well as by playing from memory the film scores and songs that had fascinated him from an early age, his musical training was to be purely classical, even if he preferred to improvise on scores he was studying rather than working at them down to the last bar.

The start of his professional career was to be marked by a profound commitment to the contemporary repertory, though, later, music that had influenced him as a child and teenager would come to the fore, and his musical activity would turn towards personal projects that blended composition, improvisation, collaboration with the stage, literature, the visual arts and the cinema, often on the borderline between highbrow tradition and forms of popular music. This, however, did not prevent him from continuing to appear on classical and contemporary platforms.

Among the decisive encounters that have marked his artistic itinerary, mention should be made of the jazz bass player Jean-Louis Rassinfosse but also of the clarinet and saxophone player Fabrice Alleman, the percussionist Xavier Desandre-Navarre, the vibraphone player Bart Quartier, the Debussy Quartet, Michel Donato, Pierre Tanguay, Jean Derome, Helmut Lipsky and Emilie Girard-Charest from Quebec, the Danel Quartet, the cellist Fabrice Bihan, the viola player Vincent Royer, the composers Jean-Luc Fafchamps, Luc Ferrari, Claude Ledoux, Michel Gonneville, David Shea, Bruno Mantovani, Jean-Paul Dessy, the stage directors Pietro Pizzuti, Ingrid von Wantoch Rekowski, Jeanine Godinas, Claire Gatineau, the conductors Patrick Davin and Pierre Bartholomée, the visual artiste Bob Verschueren, the painter/cinema director Jean Detheux, not forgetting the bass-baritone José van Dam.
In 2013 he create with 10 young musicians the ensemble La Fête étrange, a kind of classical garage band playing the original soundtranck of an imaginary movie.

He appears regularly in Europe, South and Central America, Japan, Canada, north Africa… He can be heard on some twenty discs.
First Prize at the Dexia Competition in 1993. In 2003 the Union of Belgian Composers awarded him the FUGA trophy for his activity in championing the Belgian repertory.
In 2008 he received the ‘Octave’ of the Artiste of the Year. ‘Coup de Coeur’ of the Académie Charles Cros for the CD Didascalies featuring the works of Luc Ferrari.
Jean-Philippe Collard-Neven teaches chamber music and improvisation at the Royal Mons Conservatory (ARTS2).
Photography also plays an important role in his life.

1975年生まれのベルギー人ピアニスト、作曲家、即興演奏家のJean-Philippe Collard-Neven(ジャン・フィリップ・コラール・ネヴェン)はあらゆる音楽における枠組みを超えた活動を続けている。彼の活動の中では、クラシック、現代音楽、ジャズ、即興、シャンソン、エレクトロ、演劇、ダンス、映画、文学が出会う。とはいえ、何にでも手を出すエクレクティシズムとは異なり、この多様性は彼の中で、ひとつの同じ情熱の表現であり、彼の精神の自由さに由来する。そして、それは異なるスタイルやジャンルや時代の間にある壁を取り除き、それらの間につながりを織りなすのだ。

Jean-Philippe Collard-Nevenは幼い頃から、父親の膝の上でジャズの旋律や歌を覚え、彼が強く惹かれた映画音楽を、耳に聞こえた通りに奏でた。言葉を覚えるのと同じ時期に、即興したり、楽譜なしで演奏したりすることを学んだことは、彼の音や音楽との関わりの基盤となっている。それは彼の中で、実に本能的で自然な行為なのである。学術的に音楽を学んだ後も、それが変わることはなかった。
また、このような自発的な学習は、音楽に優劣をつけさせなかった。ロックバンドの演奏であれ、弦楽四重奏であれ、彼の心に触れるすべての音楽は演奏すべき音楽であった。 初めに異なるジャンルや時代の区別をしなかったことは、それぞれの音楽の美に対して彼を敏感にさせた。

様々な分野の人たちとの出会いによって、彼の音楽性は作られてきた。往年のChet Bakerの名パートナーとして名高いコントラバス奏者Jean-Louis Rassinfosse、フランス人ヴィオラ奏者のVincent Royer、実験音楽の巨匠Luc Ferrari、ニューヨークの作曲家David Shea、Jean-Luc Fafchamps 、Vinko Globokar、指揮者のパトリック・ダヴァン他、多くの人々から影響を受けたという。
1993年にデクシア・コンクールにおいて第1位を受賞、2003年にはベルギー音楽のための活動が認められ、ベルギー作曲家連盟のFUGA賞を授与されるという快挙を成し遂げた。また、オクターヴの2008年度のアーティスト賞も受賞するなど若くして輝かしい経歴を残している。

Jean-Philippeによる劇場のための音楽は、1枚のCD『Incidental music』に集められ、2006年にリリース、ここ日本でも大きな話題を集めた。この作品は、三部作の第1弾であり、第2弾はピアノの即興演奏による作 品『Fleeting Music』(いずれもsub rosaよりリリース)、第3弾には室内楽の自作曲が収められる予定とのこと。また、レオシュ・ヤナーチェクのピアノ曲全曲集がFUGA LIBERAよりリリース予定である。
ジャン・フィリップ・コラール・ネヴェンはモンス王立音楽院で室内楽と即興を教えている。

2011年flauより全編ソロピアノによる『Between the Lines』をリリースし、初来日。これまでにヨーロッパ各国を始め、チュニジア、チリ、メキシコ、ペルーなど世界中のフェスティバルに招待を受けている。 今年5年ぶりとなるソロピアノによる新作『Out Of Focus』を発表、来日ツアーも予定している。

photo by Ryo Mitamura

DISCOGRAPHY

ALBUM

Incidental Music (sub rosa,2009)
Fleeting Music (sub rosa,2010)
Between The Lines (flau,2011)
Out Of Focus (flau,2016)

WITH JEAN-LOUIS RASSINFOSSE

Regency’s Nights (fuga libera,2005)
Second Move (fuga libera,2007)

INTERPRETATION

The Man Who Was Already Dead (EMI,2000)
Michaël Levinas – Quatuor A Cordes N 1 (musidisc,2001)
Benoît Mernier – Les Idées Heureuses (cypres,2001)
David Shea – Classical Works II (tzadik,2002)
Miniatures (sub rosa,2003)
Alexander Knaifel, Agnus Dei – For Four Instrumentalists A Cappella (megadisc)
David Shea – The Book Of Scenes (sub rosa,2005)
Experience de vol (sub rosa,2008)
Luc Ferrari – Didascalies (sub rosa,2007)
Jean-Luc Fafchamps – Z(1) for alto, piano and electronics (fuga libera,2008)
Luc Ferrari – Didascalies 2 (sub rosa,2010)

PRESS QUOTES

young prodigy – Libre Belgique

 

In a musical landscape where it often feels like everything daring must be dark, Collard-Neven embraces the light. – Fluid Radio

PRESS QUOTES

young prodigy – Libre Belgique

 

In a musical landscape where it often feels like everything daring must be dark, Collard-Neven embraces the light. – Fluid Radio

Jean-Philippe Collard-Neven

BELGIUM

A Belgian pianist, composer and improviser born in 1975, Jean-Philippe Collard-Neven follows an atypical path as a musician, one that blends various genres and periods as well as different artistic disciplines.
Although he first approached music by learning jazz tunes on his father’s lap as well as by playing from memory the film scores and songs that had fascinated him from an early age, his musical training was to be purely classical, even if he preferred to improvise on scores he was studying rather than working at them down to the last bar.

The start of his professional career was to be marked by a profound commitment to the contemporary repertory, though, later, music that had influenced him as a child and teenager would come to the fore, and his musical activity would turn towards personal projects that blended composition, improvisation, collaboration with the stage, literature, the visual arts and the cinema, often on the borderline between highbrow tradition and forms of popular music. This, however, did not prevent him from continuing to appear on classical and contemporary platforms.

Among the decisive encounters that have marked his artistic itinerary, mention should be made of the jazz bass player Jean-Louis Rassinfosse but also of the clarinet and saxophone player Fabrice Alleman, the percussionist Xavier Desandre-Navarre, the vibraphone player Bart Quartier, the Debussy Quartet, Michel Donato, Pierre Tanguay, Jean Derome, Helmut Lipsky and Emilie Girard-Charest from Quebec, the Danel Quartet, the cellist Fabrice Bihan, the viola player Vincent Royer, the composers Jean-Luc Fafchamps, Luc Ferrari, Claude Ledoux, Michel Gonneville, David Shea, Bruno Mantovani, Jean-Paul Dessy, the stage directors Pietro Pizzuti, Ingrid von Wantoch Rekowski, Jeanine Godinas, Claire Gatineau, the conductors Patrick Davin and Pierre Bartholomée, the visual artiste Bob Verschueren, the painter/cinema director Jean Detheux, not forgetting the bass-baritone José van Dam.
In 2013 he create with 10 young musicians the ensemble La Fête étrange, a kind of classical garage band playing the original soundtranck of an imaginary movie.

He appears regularly in Europe, South and Central America, Japan, Canada, north Africa… He can be heard on some twenty discs.
First Prize at the Dexia Competition in 1993. In 2003 the Union of Belgian Composers awarded him the FUGA trophy for his activity in championing the Belgian repertory.
In 2008 he received the ‘Octave’ of the Artiste of the Year. ‘Coup de Coeur’ of the Académie Charles Cros for the CD Didascalies featuring the works of Luc Ferrari.
Jean-Philippe Collard-Neven teaches chamber music and improvisation at the Royal Mons Conservatory (ARTS2).
Photography also plays an important role in his life.

1975年生まれのベルギー人ピアニスト、作曲家、即興演奏家のJean-Philippe Collard-Neven(ジャン・フィリップ・コラール・ネヴェン)はあらゆる音楽における枠組みを超えた活動を続けている。彼の活動の中では、クラシック、現代音楽、ジャズ、即興、シャンソン、エレクトロ、演劇、ダンス、映画、文学が出会う。とはいえ、何にでも手を出すエクレクティシズムとは異なり、この多様性は彼の中で、ひとつの同じ情熱の表現であり、彼の精神の自由さに由来する。そして、それは異なるスタイルやジャンルや時代の間にある壁を取り除き、それらの間につながりを織りなすのだ。

Jean-Philippe Collard-Nevenは幼い頃から、父親の膝の上でジャズの旋律や歌を覚え、彼が強く惹かれた映画音楽を、耳に聞こえた通りに奏でた。言葉を覚えるのと同じ時期に、即興したり、楽譜なしで演奏したりすることを学んだことは、彼の音や音楽との関わりの基盤となっている。それは彼の中で、実に本能的で自然な行為なのである。学術的に音楽を学んだ後も、それが変わることはなかった。
また、このような自発的な学習は、音楽に優劣をつけさせなかった。ロックバンドの演奏であれ、弦楽四重奏であれ、彼の心に触れるすべての音楽は演奏すべき音楽であった。 初めに異なるジャンルや時代の区別をしなかったことは、それぞれの音楽の美に対して彼を敏感にさせた。

様々な分野の人たちとの出会いによって、彼の音楽性は作られてきた。往年のChet Bakerの名パートナーとして名高いコントラバス奏者Jean-Louis Rassinfosse、フランス人ヴィオラ奏者のVincent Royer、実験音楽の巨匠Luc Ferrari、ニューヨークの作曲家David Shea、Jean-Luc Fafchamps 、Vinko Globokar、指揮者のパトリック・ダヴァン他、多くの人々から影響を受けたという。
1993年にデクシア・コンクールにおいて第1位を受賞、2003年にはベルギー音楽のための活動が認められ、ベルギー作曲家連盟のFUGA賞を授与されるという快挙を成し遂げた。また、オクターヴの2008年度のアーティスト賞も受賞するなど若くして輝かしい経歴を残している。

Jean-Philippeによる劇場のための音楽は、1枚のCD『Incidental music』に集められ、2006年にリリース、ここ日本でも大きな話題を集めた。この作品は、三部作の第1弾であり、第2弾はピアノの即興演奏による作 品『Fleeting Music』(いずれもsub rosaよりリリース)、第3弾には室内楽の自作曲が収められる予定とのこと。また、レオシュ・ヤナーチェクのピアノ曲全曲集がFUGA LIBERAよりリリース予定である。
ジャン・フィリップ・コラール・ネヴェンはモンス王立音楽院で室内楽と即興を教えている。

2011年flauより全編ソロピアノによる『Between the Lines』をリリースし、初来日。これまでにヨーロッパ各国を始め、チュニジア、チリ、メキシコ、ペルーなど世界中のフェスティバルに招待を受けている。 今年5年ぶりとなるソロピアノによる新作『Out Of Focus』を発表、来日ツアーも予定している。

photo by Ryo Mitamura

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