2006年末に設立された東京のレコード・レーベル。
the nation’s premier label for hushed music – Pitchfork
Flau releases are sonically quite diverse, from acoustic folk to dream pop and complex drum experiments. And though eclectic, never before has a label’s oeuvre come together to so closely sound the way a cherry blossom looks – The FADER
one of the biggest names in the world of really small sounds…the perfect soundtrack to a Sunday evening – Timeout Tokyo
consistently impressive – XLR8R
Flau has associated itself with a signature sound…association with Flau suggests a superior level of pop craftsmanship…What’s remarkable about Fukuzono’s project, which launched at the end of 2006, is that he’s achieved quality control without uniformity – exclaim!
Flau has shown that sometimes silence beats flashiness – METROPOLIS Magazine
flau seem to have a magic touch; everything they put out..has a celestial, positively glowing aura about it that has us longing for more..sonically the label is incredibly diverse, but what its releases share in common are a playful curiosity, an unmatchable quality and a genre-bending commitment to evoking time and space within their sounds – DUMMY
Flau label casts its net across a worldwide community of artists with a particular affection for fragile arrangements and microscopic songwriting…A reliable resource for all the finest, quirkiest exploratory electronic pop music – Boomkat
it combines genuine emotion with a sense of playfulness – Fluid Radio
everyone’s favourite Japanese label and, of course, we make no exception – Going Solo
constantly surprising, consistently stunning – Dummy
un monde de l’infiniment fragile et doux – Ondefixe
one of our favourite labels – Textura
Flau are one of those unassuming labels, which since 2007 have been quietly making their way in the world releasing a diverse range of high quality albums…their roster of international artists blend field recordings, acoustic instruments, microsounds, and voice, in a sound that has become truly synonymous with the label – Furthernoise
worth finding – Foxy Digitalis
grow, pushing boundaries and releasing gems – Drifting, Almost Falling
An inner experience and pure fascination to little things concept and microscopic sounds. FLAU is the latest Label Of The Moment – Otsechka
the Tokyo label’s dreamy and cinematic aesthetic seems tailor-made for two favourite hobbies: idleness and letting the imagination run wild – Solar Flares
This label collects very particular artists from all over the world all under one roof that eclectically holds them together. Each artist is so unique, that you would like to read a whole book about them – PonyDanceClyde
2008-09 London, Cafe OTO
2009-09 Melbourne, Toff In Town
2010-08 Berlin, Altes Finanzamt
2012-05 Malaysia, Black Box Map
2012-05 Macau, LMA
2012-05 China Tour Beijing-Shanghai-Hangzhou
2012-06 Tokyo, Fujimigaoka Church & VACANT
2012-06 Kyoto, Metro
2013-04 London, Cafe OTO
2013-04 Berlin, Antje Øklesund
2013-12 Tokyo, VACANT
2016-03 Tokyo, VACANT
SEE FULL LIST
©FLAU
CAT No. FLENN-01
Release Date: Dec 27th, 2023
Format: CD
神出鬼没の音楽家 長岡亮介が、彼のバンドであるペトロールズで存分に聴くことのできる軽やかなボーカル/コーラスワーク、変幻自在のギターをレコードレーベルFLAUの個性的なアーティストであるausのエレクトロニックなサウンドに馴染ませる。長岡亮介のソロ作品やライブのサポートなどでゆっくりとその関係を作り上げてきた二人が、初めて両者の名前を刻むコラボレーションが完成しました。
Layland は、ausによって創り出された夢幻的なビートスケープに、長岡亮介の変幻自在のギターとコーラスワークが融合した浮遊感溢れる世界。この芸術的なシナジーによって生み出された音楽は、枠にとらわれず、創造性に満ちた音楽として響き渡ります。
深遠なハウスのオープニング曲「Made-up Mind」での熱狂的なヌードリング、「Murmurs」で披露されるギターソロ、はためくR&Bの要素を含んだ感触。長岡亮介の独創的なギターは、ausの柔らかなプロダクションに見事に織り交ぜられています。それは「Candles」で室内楽とブルーグラスが出会ったような循環する嵐となり、「Reverie 1:」では不安定なラウンジ・ブーム・バップにフュージョンの色彩を加えます。
実験的で遊び心に満ちた Layland は、軽やかに異なるジャンルに踏み込みます。歪んだシンセサイザーとギター・カッティングによって80年代のエレクトロポップへのオマージュを際立たせる「Mirrored」、その一方でブレイクビーツスタイルの「Hyatt Earp」では、ausが豊かな質感を持つビートを巧みに操る手腕を示しています。
形式的な探究だけでなく、自由であること、自然体でいることも『Layland』において重要な役割を果たしており、たった数回のセッションで録音され、最小限のエディットによって完成された本作には、ラフでありながら限りないエネルギーで満ちあふれるいくつかのトラックが収録されています。長い間待ち望まれていたこのミックステープは、遅くとも今こそ実現した価値があるものです。
Guitarist and singer Ryosuke Nagaoka seems at home in the sounds produced by FLAU’s very own aus. The pair may have known each other for a decade or so, but it’s their first collaboration together. More like a mixtape than an album, Layland exists in a floating world of solid yet dreamy beatscapes conjured by aus, brought to life with vocals and guitar by Nagaoka — the same duties as with his enigmatic band (and ever-popular) band, Petrolz.
Whether it’s the frenetic noodling on deep house opener ‘Made-up Mind’ or the virtuoso, screaming solo in ‘Murmurs’, with its fluttering R&B feel, Nagaoka’s signature guitar weaves throughout aus’ distinctive production. It becomes a looping storm of chamber music meets bluegrass in ‘Candles’, and adds fusion-inflected colour to the wonky lounge boom bap in ‘Reverie 1:’.
Experimental and playful, Layland leans effortlessly into different genres. The nod to 80’s electro-pop in the analog synthesizer-inspired ‘Mirrored’, complete with warped, detuned synths and staccato guitar, is unmistakable, while the breakbeat-style ‘Hyatt Earp’ displays aus’ knack for richly textured percussion.
Along with these explorations in form, freedom plays a big part in Layland, with improvisation informing much of the mixtape. It results in a precious handful of tracks that bounce with boundless energy — a long-time-coming collaboration that is most definitely better late than never.
1 Made-Up Mind
2 Candles
3 Mirrored
4 Reverie 1:
5 Hyatt Earp
6 Murmurs
aus and Nagaoka demonstrate their willingness to experiment and push the boundaries of their respective genres, drawing inspiration from a wide range of sources, including classical, spiritual jazz, indie, avant-garde, and folk music. The result is a captivating and innovative – Podcart
CAT No. FLENN-01
Release Date: Dec 27th, 2023
Format: CD
1 Made-Up Mind
2 Candles
3 Mirrored
4 Reverie 1:
5 Hyatt Earp
6 Murmurs
神出鬼没の音楽家 長岡亮介が、彼のバンドであるペトロールズで存分に聴くことのできる軽やかなボーカル/コーラスワーク、変幻自在のギターをレコードレーベルFLAUの個性的なアーティストであるausのエレクトロニックなサウンドに馴染ませる。長岡亮介のソロ作品やライブのサポートなどでゆっくりとその関係を作り上げてきた二人が、初めて両者の名前を刻むコラボレーションが完成しました。
Layland は、ausによって創り出された夢幻的なビートスケープに、長岡亮介の変幻自在のギターとコーラスワークが融合した浮遊感溢れる世界。この芸術的なシナジーによって生み出された音楽は、枠にとらわれず、創造性に満ちた音楽として響き渡ります。
深遠なハウスのオープニング曲「Made-up Mind」での熱狂的なヌードリング、「Murmurs」で披露されるギターソロ、はためくR&Bの要素を含んだ感触。長岡亮介の独創的なギターは、ausの柔らかなプロダクションに見事に織り交ぜられています。それは「Candles」で室内楽とブルーグラスが出会ったような循環する嵐となり、「Reverie 1:」では不安定なラウンジ・ブーム・バップにフュージョンの色彩を加えます。
実験的で遊び心に満ちた Layland は、軽やかに異なるジャンルに踏み込みます。歪んだシンセサイザーとギター・カッティングによって80年代のエレクトロポップへのオマージュを際立たせる「Mirrored」、その一方でブレイクビーツスタイルの「Hyatt Earp」では、ausが豊かな質感を持つビートを巧みに操る手腕を示しています。
形式的な探究だけでなく、自由であること、自然体でいることも『Layland』において重要な役割を果たしており、たった数回のセッションで録音され、最小限のエディットによって完成された本作には、ラフでありながら限りないエネルギーで満ちあふれるいくつかのトラックが収録されています。長い間待ち望まれていたこのミックステープは、遅くとも今こそ実現した価値があるものです。
Guitarist and singer Ryosuke Nagaoka seems at home in the sounds produced by FLAU’s very own aus. The pair may have known each other for a decade or so, but it’s their first collaboration together. More like a mixtape than an album, Layland exists in a floating world of solid yet dreamy beatscapes conjured by aus, brought to life with vocals and guitar by Nagaoka — the same duties as with his enigmatic band (and ever-popular) band, Petrolz.
Whether it’s the frenetic noodling on deep house opener ‘Made-up Mind’ or the virtuoso, screaming solo in ‘Murmurs’, with its fluttering R&B feel, Nagaoka’s signature guitar weaves throughout aus’ distinctive production. It becomes a looping storm of chamber music meets bluegrass in ‘Candles’, and adds fusion-inflected colour to the wonky lounge boom bap in ‘Reverie 1:’.
Experimental and playful, Layland leans effortlessly into different genres. The nod to 80’s electro-pop in the analog synthesizer-inspired ‘Mirrored’, complete with warped, detuned synths and staccato guitar, is unmistakable, while the breakbeat-style ‘Hyatt Earp’ displays aus’ knack for richly textured percussion.
Along with these explorations in form, freedom plays a big part in Layland, with improvisation informing much of the mixtape. It results in a precious handful of tracks that bounce with boundless energy — a long-time-coming collaboration that is most definitely better late than never.