Schmo Spring Story

CAT No. FLAU82
Release Date: Japan - Oct 2nd / Overseas - Sep 18th, 2020
Format: DIGITAL/CD

Schmo、オーストラリア・パース出身の作曲家Harry Hohnenの新しいプロジェクトによるSpring Storiesは、世界に散らばる景色や時間を切り取った美しいサウンド・コラージュです。それは、街角のかすかな記憶、どこかでぼんやりと覚えている音、どこでもない場所の音を一度にコラージュした作品です。彼のサウンドは、タイムラプスの花のように、あるいは埃をかぶった封筒の中に古い家族の写真を見た時に流れる感情のように、自然に、有機的に展開していきます。Hohnen自身が言うように、それは頭脳的なプロセスではなく、ものづくりと実験の絶え間ない実践なのです。
春を前に希望に満ちた哀愁が耳に残る「January February」の暖かいピアノのループから、感動的な「Black Rook in Rainy Weather」の風合いのある木管楽器まで、Spring Storyの曲は時間と愛情を込めて真摯に作り上げられました。それは、サンプルをアレンジし、音楽がどのように進行していくかについて「何が正しいと感じるかを見つけようとしている」ことから生まれたものです。

「私は手を加えることを楽しんでいます」とHohnenは話します。アルバムのアートワークは、彼の父親が描いたシリーズの一部であり、その色や明快さ、静けさは、アルバム全体にシームレスに配置されたインストルメントのはっきりとした色彩とマッチしています。陽気で機械的な「Moszár」と幽霊のような「Hajós utca」は、第二次世界大戦中に難民となる前に彼の母親の両親が住んでいたハンガリー・ブダペストの通りのことを指しています。Schmoという名前自体も、彼の父親がつけたあだ名だといいます。
好奇心のガラスケースのように、モダニズム的な記憶のパッチワークのように、巧みにループするビネットと優雅な音の詩の中で、すべてが巧みに作られた春の物語。「無から有への何か」とHohnenは説明します。「他の何かに繋がる場所を配置して、照らす光を掴むことのできる空間を正しいやり方で作りたいのです。」

Spring Story by Schmo (aka Perth, Australia, composer Harry Hohnen) is a collage of sound. It is faint recollections of street corners, the sound of somewhere vaguely remembered and the sound of nowhere all at once. His work evolves naturally, organically opening like a flower in time-lapse, or like the emotion that flows when you open a dusty brown envelope and see an old family photo. As Hohnen himself puts it, “It’s not really a cerebral process. It’s practical work of experimenting and crafting.”

From the warm piano loops of ‘January February’ imprinting their hopeful pre-spring melancholy onto your ears, to the textured woodwinds in the touching ‘Black rook in rainy weather’, the songs of Spring Story are lovingly crafted. It’s a product of arranging samples and “trying to find what feels right” with how the music progresses.

“I enjoy tinkering,” Hohnen says, “Moving sounds around, seeing what fits together.”

There’s family connection in Spring Story, too, with the album artwork part of a series painted by Hohnen’s father, its “colour, clarity and calm” matching the distinct daubs of instrumentation that slot together seamlessly throughout the album. Both the jaunty and mechanical ‘Moszár’ and ghostly ‘Hajós utca’ refer to streets in Budapest neighbourhood where his mother’s parents lived before they became refugees during World War II. Even the moniker Schmo itself is a nickname given him by his father.

Overall, Spring Story echoes in the mind like a treasure chest of sound, a display case of curios, a modernist patchwork of memories, all expertly crafted in artfully looping vignettes and graceful sound poems — “something from nothing,” explains Hohnen, “placing one room next to another, hoping to create a space that catches light the right way.”

KEEP READING

Track List

01 Bring Flowers

02 Overflow
03 January February

04 Crumbles Cookie Wise

05 Moszár

06 Gambit

07 Alphabetical

08 South from Here

09 Pears

10 Black Rook in Rainy Weather

11 Solomon

12 Hajós Utca

13 Alma Shuffle

14 North from There

15 Over and Out

Press Quotes

nostalgia-tinged album – A Closer Listen

Collages of found sound can also contribute to the individual impression, if the particles of the beautiful or interesting are not put together too arbitrarily. This year the Australian Harry Honen alias Schmo shows how this can be done – Groove

Schmo Spring Story

CAT No. FLAU82
Release Date: Japan - Oct 2nd / Overseas - Sep 18th, 2020
Format: DIGITAL/CD

Track List

01 Bring Flowers

02 Overflow
03 January February

04 Crumbles Cookie Wise

05 Moszár

06 Gambit

07 Alphabetical

08 South from Here

09 Pears

10 Black Rook in Rainy Weather

11 Solomon

12 Hajós Utca

13 Alma Shuffle

14 North from There

15 Over and Out

Schmo、オーストラリア・パース出身の作曲家Harry Hohnenの新しいプロジェクトによるSpring Storiesは、世界に散らばる景色や時間を切り取った美しいサウンド・コラージュです。それは、街角のかすかな記憶、どこかでぼんやりと覚えている音、どこでもない場所の音を一度にコラージュした作品です。彼のサウンドは、タイムラプスの花のように、あるいは埃をかぶった封筒の中に古い家族の写真を見た時に流れる感情のように、自然に、有機的に展開していきます。Hohnen自身が言うように、それは頭脳的なプロセスではなく、ものづくりと実験の絶え間ない実践なのです。
春を前に希望に満ちた哀愁が耳に残る「January February」の暖かいピアノのループから、感動的な「Black Rook in Rainy Weather」の風合いのある木管楽器まで、Spring Storyの曲は時間と愛情を込めて真摯に作り上げられました。それは、サンプルをアレンジし、音楽がどのように進行していくかについて「何が正しいと感じるかを見つけようとしている」ことから生まれたものです。

「私は手を加えることを楽しんでいます」とHohnenは話します。アルバムのアートワークは、彼の父親が描いたシリーズの一部であり、その色や明快さ、静けさは、アルバム全体にシームレスに配置されたインストルメントのはっきりとした色彩とマッチしています。陽気で機械的な「Moszár」と幽霊のような「Hajós utca」は、第二次世界大戦中に難民となる前に彼の母親の両親が住んでいたハンガリー・ブダペストの通りのことを指しています。Schmoという名前自体も、彼の父親がつけたあだ名だといいます。
好奇心のガラスケースのように、モダニズム的な記憶のパッチワークのように、巧みにループするビネットと優雅な音の詩の中で、すべてが巧みに作られた春の物語。「無から有への何か」とHohnenは説明します。「他の何かに繋がる場所を配置して、照らす光を掴むことのできる空間を正しいやり方で作りたいのです。」

Spring Story by Schmo (aka Perth, Australia, composer Harry Hohnen) is a collage of sound. It is faint recollections of street corners, the sound of somewhere vaguely remembered and the sound of nowhere all at once. His work evolves naturally, organically opening like a flower in time-lapse, or like the emotion that flows when you open a dusty brown envelope and see an old family photo. As Hohnen himself puts it, “It’s not really a cerebral process. It’s practical work of experimenting and crafting.”

From the warm piano loops of ‘January February’ imprinting their hopeful pre-spring melancholy onto your ears, to the textured woodwinds in the touching ‘Black rook in rainy weather’, the songs of Spring Story are lovingly crafted. It’s a product of arranging samples and “trying to find what feels right” with how the music progresses.

“I enjoy tinkering,” Hohnen says, “Moving sounds around, seeing what fits together.”

There’s family connection in Spring Story, too, with the album artwork part of a series painted by Hohnen’s father, its “colour, clarity and calm” matching the distinct daubs of instrumentation that slot together seamlessly throughout the album. Both the jaunty and mechanical ‘Moszár’ and ghostly ‘Hajós utca’ refer to streets in Budapest neighbourhood where his mother’s parents lived before they became refugees during World War II. Even the moniker Schmo itself is a nickname given him by his father.

Overall, Spring Story echoes in the mind like a treasure chest of sound, a display case of curios, a modernist patchwork of memories, all expertly crafted in artfully looping vignettes and graceful sound poems — “something from nothing,” explains Hohnen, “placing one room next to another, hoping to create a space that catches light the right way.”

KEEP READING