2006年末に設立された東京のレコード・レーベル。
the nation’s premier label for hushed music – Pitchfork
Flau releases are sonically quite diverse, from acoustic folk to dream pop and complex drum experiments. And though eclectic, never before has a label’s oeuvre come together to so closely sound the way a cherry blossom looks – The FADER
one of the biggest names in the world of really small sounds…the perfect soundtrack to a Sunday evening – Timeout Tokyo
consistently impressive – XLR8R
Flau has associated itself with a signature sound…association with Flau suggests a superior level of pop craftsmanship…What’s remarkable about Fukuzono’s project, which launched at the end of 2006, is that he’s achieved quality control without uniformity – exclaim!
Flau has shown that sometimes silence beats flashiness – METROPOLIS Magazine
flau seem to have a magic touch; everything they put out..has a celestial, positively glowing aura about it that has us longing for more..sonically the label is incredibly diverse, but what its releases share in common are a playful curiosity, an unmatchable quality and a genre-bending commitment to evoking time and space within their sounds – DUMMY
Flau label casts its net across a worldwide community of artists with a particular affection for fragile arrangements and microscopic songwriting…A reliable resource for all the finest, quirkiest exploratory electronic pop music – Boomkat
it combines genuine emotion with a sense of playfulness – Fluid Radio
everyone’s favourite Japanese label and, of course, we make no exception – Going Solo
constantly surprising, consistently stunning – Dummy
un monde de l’infiniment fragile et doux – Ondefixe
one of our favourite labels – Textura
Flau are one of those unassuming labels, which since 2007 have been quietly making their way in the world releasing a diverse range of high quality albums…their roster of international artists blend field recordings, acoustic instruments, microsounds, and voice, in a sound that has become truly synonymous with the label – Furthernoise
worth finding – Foxy Digitalis
grow, pushing boundaries and releasing gems – Drifting, Almost Falling
An inner experience and pure fascination to little things concept and microscopic sounds. FLAU is the latest Label Of The Moment – Otsechka
the Tokyo label’s dreamy and cinematic aesthetic seems tailor-made for two favourite hobbies: idleness and letting the imagination run wild – Solar Flares
This label collects very particular artists from all over the world all under one roof that eclectically holds them together. Each artist is so unique, that you would like to read a whole book about them – PonyDanceClyde
2008-09 London, Cafe OTO
2009-09 Melbourne, Toff In Town
2010-08 Berlin, Altes Finanzamt
2012-05 Malaysia, Black Box Map
2012-05 Macau, LMA
2012-05 China Tour Beijing-Shanghai-Hangzhou
2012-06 Tokyo, Fujimigaoka Church & VACANT
2012-06 Kyoto, Metro
2013-04 London, Cafe OTO
2013-04 Berlin, Antje Øklesund
2013-12 Tokyo, VACANT
2016-03 Tokyo, VACANT
SEE FULL LIST
©FLAU
CAT No. FLAU03B
Release Date: Japan - Jan 20th / Overseas - Feb 17th, 2021
Format: CD/LP/DIGITAL
ジョージアン様式の田舎の家、絨毯が敷き詰められる階段の上には、青い木馬が静止した状態でたたずむ。前にある窓は閉じられ、眼下には緑の丘、 木々、野原が広がる。一人の子供が静止する木馬にまたがり、居心地の良いその部屋を去らずして、遥かかなたへと旅を始める。木馬の動く様子というのはゆり かごやブランコ、または子守唄のようである。それは静けさや調和であり、家の中からどこかに思いを馳せることなのだ。
ロンドン在住のアーティストDale Berningによる「The Horse Stories」は、さわひらきの映像作品「Going Places Sitting Down」のサウンドトラック。長らく廃盤となっていたFLAUの初期カタログの一つが、14年ぶりにDale自身の描き下ろしの新装アートワークでリイシューとなります。
収録楽曲は実際にさわひらきが撮影に使った田舎の家とその庭にある音から構成されています。バスルームの水の音、石に滴る雨水のしずく、グラスに注がれた スパークリングウォーター、ウィンドベル、時計、レコードプレーヤー…それから同じ旋律をひたすら繰り返すオルゴールの音。日常に溢れる音の繊細な響きや テクスチャーの豊かさを再提示したこの作品は、Daleのいう「静けさに身をゆだねること、そして耳を傾けること」の大切さに気づかせてくれる、はかなくも美しいサウンドアートの傑作といえます。
彼女の作る音は、私たちのDNAに直接語りかける。力強く、そして優しく。
それは音楽を聞くというよりは、体験をするというのに似ているかもしれない。
もちろん実際の体験ではないのだが、そんな気持ちにさせられる。
ただ素直にそれに身を委ねたい、そういうものだ。
– 内橋和久
風鈴や水滴やオルゴールがワープされた音との語らい。
木洩れ日のようなひびきに身をゆだねてみたい。
– haco
もったいない夜に、寝るのをやめて聴くことにしよう。
夜中に独りひっそりと、あったかいお茶なんかあればもう至福。
– 梅田哲也
静かで音数も少ない、とてもミニマルなアルバムなのに物凄い歌心。
ごく単純なループ主体なのに、永遠に聴けてしまうような心地よさ。
そして穏やかという、個人的に弱いツボを一度に押された感じ。
SPEKKにこのデモが届いていたら、間違いなくリリースしていただろう
くらいに大好きな作品でした。
mondii (PLOP / SPEKK)
At the top of a carpeted staircase in a Georgian country home a blue wooden rocking horse stands completely still in front of a closed window with a view out onto the green hills and trees and fields beyond. A child rides a stationary wooden horse and travels to faraway places without ever leaving the security of his room. The movement of a rocking horse is similar to that of a cradle, or a swing, or a lullaby. Its about being quiet, its about balance, its about being at home and thinking of elsewhere.
The Horse Stories is a soundtrack for Hiraki Sawa’s film Going Places Sitting Down by Dale Berning. The film is commissioned by the Hayward Gallery and Bloomberg London, for Waterloo Sunset, the Dan Graham Pavilion at the Hayward in November 2004. It is a piece about make-believe journeys to far-away places (at the tips of your fingers, between the cracks in the floor at your feet, on the edge and behind the door, right here where you are, close-by…).
For the soundtrack Dale used sounds belonging to the country house and garden in which Sawa filmed – water running in the upstairs bathroom; rain water dripping on the stones outside the kitchen door, sparkling water in a glass on the table, the wind-chime and the clock and the record player… And then the sounds of music boxes being played – one elaborate antique music-box with bells the shape of bees and a miniature hollow drum, and other simple music boxes, playing only one tune each, tiny naked metallic combs and drums and handles.
At the core of all Dale Berning’s sound work lies a deep interest in ideas of aliveness, of space and the awareness of time passing, of breathing and being still and of listening. And of the possibility of grace.
01 Vase
02 Room
03 Swimming04 Carpet
05 Shadow Moving
06 Another One
07 Piano
08 Fireworks
09 Beat
10 Jungle
11 Central Heating
12 Oven13 Ship and Camel
14 Keyhole
haunting, hypnotic, transporting – New York Times
Office Ambience Chart on WIRE (#288)
リアルにはほとんど聞こえないほどの小さな音を拡大し、多層化し、”知っている”音を音楽として再認識させる – The Best of Ambient Work in 2007 by STUDIO VOICE
spacious, minimal and delightful art soundtrack – Backseat Mafia
the lulling electroacoustic treatments are often very quiet and highly detailed – Boomkat
twilight atmosphere and rose-tinted nostalgia – Cyclic Defrost
entrancing electroacoustic lullabies – Textura
dreamy snoozeville ambient lushness. – Norman Records
magical album. highly recommended indeed. – Smallfish
A l’écoute, cette galette dégage une atmosphère fortement accueillante, fraîche et mélodique, où transparaissent divers éléments sonores reconnaissables…Aévoque la grâce d’Alejandra & Aeron – Autres Directions
Eu égard à leur étonnante unité de ton, ces histoires auraient gagné à se faire plus concises (l’engourdissement de l’esprit est garanti). Toujours est-il que ces comptines papillonnantes sont idéales pour accompagner le sommeil de bébé. – Ondefixe
das vielleicht wirklich am besten gemeinsam mit Bildern funktioniert, in seiner verletzlichen Angreifbarkeit aber immer ein Staunen provoziert. – De:Bug
CAT No. FLAU03B
Release Date: Japan - Jan 20th / Overseas - Feb 17th, 2021
Format: CD/LP/DIGITAL
01 Vase
02 Room
03 Swimming04 Carpet
05 Shadow Moving
06 Another One
07 Piano
08 Fireworks
09 Beat
10 Jungle
11 Central Heating
12 Oven13 Ship and Camel
14 Keyhole
ジョージアン様式の田舎の家、絨毯が敷き詰められる階段の上には、青い木馬が静止した状態でたたずむ。前にある窓は閉じられ、眼下には緑の丘、 木々、野原が広がる。一人の子供が静止する木馬にまたがり、居心地の良いその部屋を去らずして、遥かかなたへと旅を始める。木馬の動く様子というのはゆり かごやブランコ、または子守唄のようである。それは静けさや調和であり、家の中からどこかに思いを馳せることなのだ。
ロンドン在住のアーティストDale Berningによる「The Horse Stories」は、さわひらきの映像作品「Going Places Sitting Down」のサウンドトラック。長らく廃盤となっていたFLAUの初期カタログの一つが、14年ぶりにDale自身の描き下ろしの新装アートワークでリイシューとなります。
収録楽曲は実際にさわひらきが撮影に使った田舎の家とその庭にある音から構成されています。バスルームの水の音、石に滴る雨水のしずく、グラスに注がれた スパークリングウォーター、ウィンドベル、時計、レコードプレーヤー…それから同じ旋律をひたすら繰り返すオルゴールの音。日常に溢れる音の繊細な響きや テクスチャーの豊かさを再提示したこの作品は、Daleのいう「静けさに身をゆだねること、そして耳を傾けること」の大切さに気づかせてくれる、はかなくも美しいサウンドアートの傑作といえます。
彼女の作る音は、私たちのDNAに直接語りかける。力強く、そして優しく。
それは音楽を聞くというよりは、体験をするというのに似ているかもしれない。
もちろん実際の体験ではないのだが、そんな気持ちにさせられる。
ただ素直にそれに身を委ねたい、そういうものだ。
– 内橋和久
風鈴や水滴やオルゴールがワープされた音との語らい。
木洩れ日のようなひびきに身をゆだねてみたい。
– haco
もったいない夜に、寝るのをやめて聴くことにしよう。
夜中に独りひっそりと、あったかいお茶なんかあればもう至福。
– 梅田哲也
静かで音数も少ない、とてもミニマルなアルバムなのに物凄い歌心。
ごく単純なループ主体なのに、永遠に聴けてしまうような心地よさ。
そして穏やかという、個人的に弱いツボを一度に押された感じ。
SPEKKにこのデモが届いていたら、間違いなくリリースしていただろう
くらいに大好きな作品でした。
mondii (PLOP / SPEKK)
At the top of a carpeted staircase in a Georgian country home a blue wooden rocking horse stands completely still in front of a closed window with a view out onto the green hills and trees and fields beyond. A child rides a stationary wooden horse and travels to faraway places without ever leaving the security of his room. The movement of a rocking horse is similar to that of a cradle, or a swing, or a lullaby. Its about being quiet, its about balance, its about being at home and thinking of elsewhere.
The Horse Stories is a soundtrack for Hiraki Sawa’s film Going Places Sitting Down by Dale Berning. The film is commissioned by the Hayward Gallery and Bloomberg London, for Waterloo Sunset, the Dan Graham Pavilion at the Hayward in November 2004. It is a piece about make-believe journeys to far-away places (at the tips of your fingers, between the cracks in the floor at your feet, on the edge and behind the door, right here where you are, close-by…).
For the soundtrack Dale used sounds belonging to the country house and garden in which Sawa filmed – water running in the upstairs bathroom; rain water dripping on the stones outside the kitchen door, sparkling water in a glass on the table, the wind-chime and the clock and the record player… And then the sounds of music boxes being played – one elaborate antique music-box with bells the shape of bees and a miniature hollow drum, and other simple music boxes, playing only one tune each, tiny naked metallic combs and drums and handles.
At the core of all Dale Berning’s sound work lies a deep interest in ideas of aliveness, of space and the awareness of time passing, of breathing and being still and of listening. And of the possibility of grace.